Singler: Berlingske vil sælge historier til stykpris

Berlingske søsætter nyt site for singler - journalistiske fortællinger i langt format - der skal sælges enkeltvis.

Berlingskes nye single site er et reservat for den slags journalistik, som journalister elsker lige så højt, som redaktionssekretærer frygter den: Ikke bare lange artikler, men journalistik i et format så omfangsrigt, at det placerer sig mellem en meget lang feature og en bog. 

Sitet B.dk/singler er en del af Berlingskes digitale omlægning, der blev præsenteret i december. Planen er at udgive otte - ti singler om året. Den første single på hylden, journalist Bent Blüdnikows fortælling om hans fars flugt fra nazisterne under anden verdenskrig, fylder 115 sider og koster 39 kr. Den kan læses på Kindle, Ipad og computer. Den sælges blandt andet via Itunes og Riidr. På sitet sælges også kortere historier og features fra Berlingskes journalister. 

"Single sitet er endnu et tiltag, som skal understrege Berlingskes ambition om at levere original kvalitetsjournalistik og fængende historiefortællinger. Vi tror, der er et spændende nyt marked for os at udforske redaktionelt og forretningsmæssigt i midterfeltet mellem den lange feature avis-artikel og bogen. Det digitale format gør det muligt at publicere udgivelser, som det ikke har kunnet betale sig tidligere at udgive, og vi har nogle fremragende skribenter at byde på,” siger Lisbeth Knudsen i en pressemeddelelse. 

Singlen, der er opfundet i USA, har de seneste år har vundet indpas i især engelsksprogede medier i takt med, at flere og flere læsere får tablets - og et behov for digitalt læsestof, der kan fordøjes på en togtur eller over en aften.
Amazon er pioner på markedet for "korte digi-bøger". I starten af 2011 lancerede de produktet Kinde Singles - og i september 2012 havde portalen, ifølge Amazon selv, solgt 3,5 mio. singles. 
New York Times trådte ind på single-markedet i december sidste år. 

Herhjemme har det lille onlinemedie Zetland været bannerfører for formatet, der - trods entusiastisk modtagelse blandt journalister og medieinteresserede og en Cavling-nominering til Line Holm Nielsen for singlen "Kuppet" - endnu mangler at bevise sit kommercielle værd. 

- JHT



 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også