Knudsen: Berlingske-salg går ind i næste fase

Mecom fået indikative bud på Berlingske Media og går nu videre ind i en due diligence-fase. Lisbeth Knudsen kalder interessen fra potentielle købere for ”pæn”.
Thomas Bo Christensen

Siden Berlingske Media officielt blev sat til salg af sin britiske ejer Mecom i midten af 2012, har spekulationerne gået på, hvem der ville til lommerne og overtage Danmarks ældste mediehus i en tid, hvor dagbladsbranchen er under massivt pres.

I dag løftede Mecom en lille del af sløret for, hvordan salgsprocessen skrider frem, da selskabet fremlagde sine forventninger til regnskabet for 2012 til børsen i London.

Af meddelelsen fremgår det, at Mecom har oplevet interesse fra potentielle købere til et samlet salg af Berlingske Media, og at man nu vil invitere et mindre antal af de interesserede videre i en due diligence-fase, hvor de vil få adgang til flere informationer om mediehusets forretning.

Adm. direktør i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, siger til MediaWatch, at den første fase dermed næsten er slut, eftersom man har modtaget indikative bud fra en række interesserede købere. Budrunden er dog endnu ikke endeligt slut, da der er enkelte interesserede, der er kommet senere ind i processen.

Lisbeth Knudsen vil ikke fortælle om antallet af interesserede købere, og hvor mange af dem, der går videre til anden runde, men siger:

”Det, jeg kan sige, er, at vi startede med en ret bred invitation til en kreds af finansielle investorer og medieinvestorer, og vi har nu været igennem proces med en bred kreds, hvor vi har givet et indblik i virksomheden. Nu er der så basis for at gå videre med mindre gruppe af interesserede, hvor de får et dybere indblik i forretningen og de finansielle forhold," lyder det fra Berlingske-bossen, der fortsætter:

"Når så den proces er kørt til ende, skal der ligge konkrete bud, og så skal Mecoms bestyrelse tage stilling til, om budene er interessante nok til at indgå en aftale. Det betyder, at der komme til at gå lidt tid endnu med næste fase, inden vi ved, om der er basis for et salg.”

"Pæn interesse"
Lisbeth Knudsen ønsker ikke at uddybe, hvilke typer af interesserede købere, som fortsat er med i processen.

”Men der har været en ganske pæn interesse både her i landet og i udlandet. Det er vældig positivt taget i betragtning, hvor mange der har forsøgt at sprede negative historier om processen.”

Kan du uddybe den kritik?
”Jeg tænker på, at der er flere af vores kolleger, der har gjort meget ud af at fortælle, om det kunne lade sig gøre at foretage et salg, og om der overhovedet var interesse. Derfor er det meget positivt, at Mecom i dag har kunnet fortælle til Børsen i London, at der er interesse for Berlingske Media.”

Lisbeth Knudsen vil ikke oplyse den endelig deadline for indikative bud, men siger generelt om tidshorisonten for salget:

”Det kommer i hvert fald til at tage nogle måneder, inden der er en endelig afklaring. Det eneste, jeg kan sige, er, at der kommer en ny opdatering d. 21. marts, når Mecom aflægger sit endelig regnskab for 2012.”

Tre salgsprocesser
I meddelelsen fra Mecom kommenterer selskabet også sine andre salgsprocesser i Holland og Polen.

Heraf fremgår det, som også MediaWatch kunne fortælle i går, at Mecoms hollandske aktiviteter alligevel ikke så tæt på et salg, som det tidligere har været fremme. Mecom skriver, at der endnu ikke har været nogen ”acceptable bud” på gruppens samlede hollandske aktiver, men at Mecom udforsker et ukendt antal indikative bud fra mulige købere, der er interesseret i dele af forretningen.

Det stemmer overens med de oplysninger, der var fremme i går i den hollandske finansavis Het Financieele Dagblad (FD), som kunne fortælle, at den belgiske Pergroep-koncern - der angeiveligt skulle være den eneste kandidat til et samlet køb - havde afgivet et bud, der var langt under Mecoms forventede pris på omkring 325 mio. euro (2,42 mia.kr.).

Til gengæld skriver processen i Polen frem, hvorom Mecom skriver, at selskabet har modtaget et ukendt antal bud aktiviteterne, og at man nu er i eksklusive forhandlinger med en enkelt køber.

Ifølge Lisbeth Knudsen kører de tre salgsprocesser uafhængigt af hinanden, og tidsmæssigt begyndte man først med Polen, så Holland og til sidst Danmark. Men Berlingske-topchefen vil ikke helt afvise, at f.eks. en forhaling af den hollandske salgsproces kan forsinke det danske frasalg:

”Det er op til Mecoms bestyrelse at vurdere, når de sidder med et samlet overblik længere henne ad vejen.”

Mediestøtte spiller ikke ind
Hun tvivler dog på, at salget af Berlingske Media skulle svækkes som følge af de forsinkede mediestøtteforhandlinger, som politikerne på Christiansborg endnu mangler at tage op efter Uffe Elbæks exit som kulturminister.

Børsen kunne ellers i onsdags berette, at en dansk kapitalfond havde fravalgt at forhandle med Mecom efter at have set prospektet for Berlingske Media på grund af usikkerheden om mediestøtten.

”Det er ikke et emne, som jeg har oplevet i diskussionerne med potentielle købere. Køberne er mere interesseret i potentialet i forretningen, og selv udenlandske interesserede kender også til den danske lovgivning og diskussionerne om mediestøtten, så det ser jeg ikke som en forhindring.”

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også