MediaWatch

Alt for damerne vinder sag om kvindeløb

Alt for damerne får erstatning fra tidligere partner i magasinets kvindeløb for ulovligt brug af navn.

Højesteret har i dag slået fast, at løbsarrangøren Sparta Atletik handlede ulovligt, da den brugte magasinet Alt for damernes varemærke til at markedsføre Spartas eget kvindeløb i 2010.

Sparta og Egmonts Alt for damerne-magasin havde i en årrække arrangeret løb i København under navnet ”ALT for damernes kvindeløb”, men i slutningen af 2009 blev samarbejdet afbrudt, og parterne afholdt herefter hver deres løb i 2010.

”Under disse omstændigheder udgjorde Spartas brug i perioden fra oktober 2009 til januar 2010 af betegnelsen ”ALT for damernes kvindeløb” en krænkelse af Egmonts rettigheder til varemærket ALT for damerne,” skriver Højesteret på deres hjemmeside.

Højesteret fandt desuden – modsat Sø- og Handelsretten – at Spartas udsendelse af en pressemeddelelse i juni 2010, hvori Sparta havde benyttet udtryk som ”at stjæle”, ”usmagelige kamp” m.fl. var i strid med markedsføringsloven.

Højesteret stadfæstede desuden, at Sparta skal betale 100.000 kr. i erstatning plus sagsomkostninger til ALT for damerne.

ALT for damerne donerer erstatningen til frivillig idræt, skriver Egmont i en pressemeddelelse.

”Vi er meget tilfredse med stadfæstelsen af dommen, der nu ikke længere kan ankes. Den slår klokkeklart fast, at Sparta handlede ulovligt, da de brugte ALT for damernes varemærke til at markedsføre deres kvindeløb. Retten anerkender desuden, at vi må kalde ALT for damernes kvindeløb for ’det første og største’,” lyder det fra chefredaktør Camilla Frank fra ALT for damerne.

- TBC

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs