Information lancerer "digital svingdør"

Information relancerer torsdag Information.dk og indfører bl.a. nyt digitalt abonnement. Kodeordene er mobil, social og brugerinddragelse.
Thomas Bo Christensen

En digital svingdør, som det er nemt at komme ind igennem, men svær at komme ud ad.

Sådan karakteriserer adm. direktør på Information, Mette Davidsen-Nielsen, målet for det, der bliver kaldt en ”digital omstilling” i mediehuset i St. Kongensgade, og som i morgen resulterer i en relancering af Information.dk.

Omstillingen består konkret i et helt nyt design af Information.dk, indførelsen af digital only-abonnementer, oprettelsen af en e-avis og
lanceringen af bedre mobile indgange til sitet.

”Det kommer til at se meget anderledes ud end i dag. Brugerne vil fra i morgen formentlig ikke se på Information.dk som en netavis, men derimod nærmere som et forum,” fortæller Mette Davidsen-Nielsen.

Læserne skal mobiliseres
Hun forklarer, at der kommer til at være en gratis del på Information.dk, hvor målet bliver at trække flere brugerne ind ”gennem svingdøren” fra de sociale medier og skabe større brugerinddragelse og appetit på Information. Her vil der som i dag også blive lagt enkelte artikler fra papiravisen ud, men ellers bliver egenproduceret indhold holdt særligt for abonnenter af papiravisen eller for personer med et digitalt abonnement.

”Pointen er, at vi holder fast i, at vi er én redaktion, der producerer avis, som samtidig kan læses på nettet. Det nye - og der hvor vi gerne vil udvikle os - er i relationerne til brugerne, som vi gerne vil involvere endnu mere, og det gør vi på gratis-delen,” lyder det fra Mette Davidsen-Nielsen.

Brugerinddragelsen på den gratis del af Information.dk skal bl.a. ske via debatter og længerevarende projekter, hvor brugerne kan dele ud af deres viden, ligesom det sker i dag via de digitale ”journaler”, der er på hjemmesiden, hvor avisen samler artikler og viden om et givent tema.

”Det handler om, at vi undersøger og debatterer områder sammen med brugerne. Det gælder om at mobilisere folk og få dem til at bidrage med viden og få dem aktiveret i en sag,” lyder det fra Mette Davidsen-Nielsen, der bl.a. henviser til et tema, som avisen har kørt, om en ny folkeskolereform, hvor avisen f.eks. har oprettet et ”skolepanel”, hvor læserne kan komme til orde i debatten om
indretningen af en ny skoleordning.

Netop projekter som dette har været ledetråde i den digitale omstilling, fortæller Mette Davidsen-Nielsen, som samtidig forklarer, at Information har fravalgt at konkurrere på nyheder på nettet.

Satser på det unikke Information
For selv om der ligesom i dag f.eks. også fremover vil være en nyhedsrulle med Ritzau-telegrammer på det nye Information.dk, så bliver det ikke nyheder, som Information skal være førende på – derimod gælder det om at skabe et ”mødested for ligesindede” og bygge relationer op til brugerne, så de vender tilbage.

Informations opdeling mellem gratis og betalt indhold og fravalg af at være en del af nyhedskonkurrencen adskiller sig fra andre danske dagblade, som alle opererer med andre modeller.

Politiken og Berlingske har valgt at følge den såkaldte klippekortsmodel i stil med New York Times, hvor brugeren kan se et vist antal gratis artikler, inden vedkommende må til lommerne, mens Jyllands-Posten har valgt den såkaldte premium-model, hvor abonnementer får ekstra indhold bag en betalingsmur.

”Vi er jo en relativt lille redaktion, og derfor bliver vi nødt til at være ret præcise og rationelle i vores adfærd. Det betyder, at vi bruger kræfterne på det undersøgende, baggrund og analyse og på de nicheområder, hvor vi har noget særligt at byde på. I det hele taget har den her øvelse gået ud på at finde ud af, hvor vi har noget særligt at byde på og så forstærke det. Og det er ikke på nyhedsdelen.”

Forventer faldende trafik
Foruden de øvrige tiltag bliver adgangen til information.dk også mere fleksibel til brug via mobile platforme, og forventningen er, at halvdelen af online-trafikken i 2013 vil komme fra mobile platforme, ligesom også trafikken fra sociale medier vil stige yderligere.

Men omstillingen betyder ikke, at Information-ledelsen forventer en generelt stigende trafik på Information. Tværtimod tror Mette Davidsen-Nielsen, at ”trafikken kan falde lidt”, men det er heller ikke det afgørende, forklarer hun:

”Det kan godt ske, at vi mister noget trafik på omstillingen, fordi folk enten skal være abonnenter eller være indstillet på selv at bidrage med noget. Men det tager vi roligt. For os handler det om at skabe lange relationer til brugerne, fordi det er her, at der er god økonomi for os.”

- TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også