JV-chef: Reallønsfremgang er ikke en naturlov

Det er et hårdt presset annoncemarked, der bremser lønstigningskravet fra journalisterne på JydskeVestkysten, forklarer adm. direktør Peter Orry.
Thomas Bo Christensen

Som konjunkturerne i mediebranchen er nu, kan journalister ikke forvente en reallønsfremgang.

Sådan lyder beskeden fra Peter Orry, der er øverste chef for de redaktionelle medarbejdere på JydskeVestkysten, der tidligere i dag nedlagde arbejdet i protest over, at de i de lokale lønforhandlinger er blevet tilbudt nul kroner.

”Det er ikke nogen naturlov eller menneskeret at bevare sin realløn. Jeg har fuld forståelse for, at medarbejderne ikke synes, at det er ret sjovt, at de får at vide, at de får en lønstigning, der er mindre end inflationstakten. Det kan jeg sagtens sætte mig ind i. Men det er således i vores branche for øjeblikket, at der er tale om en faldende markedsværdi af det arbejde, vi udfører. For selv om vi har kontakt til flere kunder end nogensinde på grund af især de digitale medier, så er det bare sådan, at vi ikke har den samme omsætning eller fortjeneste på de nye medier,” siger Peter Orry til MediaWatch.

I strid med overenskomsten
Ifølge Peter Orry har både Dansk Journalistforbund og Danske Mediers Arbejdsgiverforening sammen tilkendegivet over for ham, at journalisternes arbejdsnedlæggelse er overenskomststridig, fordi der er tale om lokale lønforhandlinger, hvor det ikke er i overensstemmelse med overenskomsten at konflikte.

”Vi ser på det med meget utilfredshed, at de trodser overenskomsten og lader deres arbejdsplads og kunder i stikken. Men når det så er sagt, vil vi heller ikke grave grøfterne dybere end som så. Vi forventer, at når de mødes i morgen igen, at så følger pålægget fra eget forbund og Danske Mediers Arbejdsgiverforening,” lyder det fra chefredaktøren, der fortæller, at JydskeVestkysten med sikkerhed udkommer i morgen, og at det er den øvrige ledelse og praktikanterne, der producerer morgendagens avis.

Svært annoncemarked
Ifølge Peter Orry er det især et hårdt annoncemarked, der sætter en stopper for lønstigninger til journalisterne:

”Vi har meddelt, at journalisterne må nøjes med de 0,64 procent, der ligger på fællesoverenskomsten fra i foråret. Og når vi har sagt, at det bliver et nul i år (i de lokale forhandlinger red.), så hænger det sammen med den generelle situation på annoncemarkedet lige nu, hvor vi i lighed med andre er ramt på printannoncerne. Transsionen fra print til digitalt medieforbrug er altså virkelig til at mærke i år. Også i højere omfang end den normalt har været.”

Fortsat beskedne forventninger
Syddanske Medier fortalte allerede i foråret, at koncernen nedjusterede forventningerne for 2012 med 12-14 millioner kroner i den forventede omsætning – og siden er det ikke blevet bedre:

”Vi er marginalt bagefter, hvad vi nedskrev til dengang, men på ingen måde noget alarmerende, så vi regner stort set med at nå det bundlinjeresultat, som vi estimerede dengang. Vi holder os nogenlunde på sporet, men vi kan mærke på printomsætningen, at den altså er under pres,” lyder det fra Peter Orry, der understreger, at koncernen forventer et positivt resultat for 2012:

”Vi forventer klart at gå i plus, men ikke noget prangende plus.”

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også