Dagblade står til endnu et annoncedyk i 2013

Annonceomsætningen for dagbladene står i 2013 til endnu et pænt fald, mener fire mediabureauer. Politiken er mere optimistisk - i hvert fald på egne vegne.
Thomas Bo Christensen

2012 har været endnu et hårdt år for dagbladene med, hvad der tegner til at blive et tocifret fald i annonceomsætningen. 

Og når mediebureauerne kigger ind i krystalkuglen, ser fremtiden også noget grumset ud – fire mediebureauer spår således i gennemsnit et fald på 8,5 procent for 2013.

Men spørger man annoncedirektør på Politiken, Henrik Børjesson, så er han noget mere fortrøstningsfuld:

”Der er ikke noget, der tyder på, at niveauerne i 2013 vil falde så kraftigt som i år, hvor der er været mange annoncører, der har holdt tilbage. Tværtimod tyder tallene på, at det stabiliserer sig næste år, evt. med en sivning på 4-5 procent for hele dagbladsbranchen,” siger han og tilføjer:

”Men for vores eget vedkommende skulle vi gerne ligge uændret. Det burde vi kunne klare.”

Begivenhedsfattigt 2013
Henrik Børjesson vil ikke sige, hvor stort et annoncefald Politiken forventer for 2012, men siger, at ”det kun bliver nogle få procent”. Samtidig mener han ikke, at det er så underligt, at dagbladene samlet set er gået tilbage med, hvad der kan ende med at blive et fald på omkring 14 procent i forhold til 2011.

”I 2011 var der folketingsvalg, hvilket betyder meget som dagbladene, og det kan vi traditionelt ikke leve op til året efter, og derfor har 2012 været særlig slem for branchen. Samtidig fik dagbladene i år slet ikke glæde af hverken OL eller EM i fodbold. Det samme gjorde sig gældende for tv og digital, hvilket måske var lidt mere overraskende,” siger annoncedirektøren, der samtidig ikkekan se begivenheder i 2013, der kan rykke markedet i en mere positiv retning.

Annoncører på vej tilbage
Han hæfter sig dog ved små positive tendenser i markedet, som også tegner godt for 2013:

”I år har der været annoncørgrupper, der har holdt sig tilbage, men som så er kommet på banen igen, og det tyder også på, at de vil være der næste år. Det gælder f.eks. den finansielle sektor, ligesom jeg også forestille mig, at bilmarkedet og detailhandlen vil ligge mere stabilt næste år,” lyder fra Henrik Børjesson.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også