MediaWatch

JP er tilfreds bag betalingsmuren

To en halv uge efter lanceringen af Premium-projektet, melder Jyllands-Posten om stabil trafik og stor interesse fra læserne.

Den er to en halv uge gammel og har ikke skuffet endnu. Tværtimod. På Jyllands-Posten er de særdeles tilfredse med Premium - betalingsmuren, der blev indført 4. december.  
 
"Det er gået rigtig godt. Det glæder os, at teknikken ikke har drillet. Mange har været inde at prøve Premium-indholdet og så er vi især glade for, at mange abonnenter har fundet deres abonnementsnummer og registreret sig som brugere," siger Jyllands-Postens digitale direktør Jens Nicolaisen. 

Premium-projektet har ikke begrænset den gratis adgang til netnyhederne på Jp.dk og Epn.dk. Formålet med modellen er ikke at tvinge gratister til at betale, men at fastholde abonnenter (og på sigt lokke flere til) ved at tilbyde et ekstra digitalt lag af journalistisk indhold på Jyllands-Postens sites til dem, der vil betale.  

Trafikken er stabil
Den overliggende ambition var, at JP ikke måtte tabe trafik på Premium. Og den mission er indtil videre løst - trafikken er stabil, siger Jens Nicolaisen. 

Endnu vil Jyllands-Posten dog ikke offentliggøre de konkrete tal for hverken brugere, sidevisninger, gratis prøveabonnementer eller konverterede gratister.   

"Vi kan ikke give tal, men vi kan fortælle, at flere tusinder melder sig til dagligt. Det er vi meget tilfredse med, og vi regner med, at det vil fortsætte,” siger Jens Nicolaisen. 

Han fortæller, at antallet af sidevisninger og tidsforbruget på sitet per bruger er "markant højere" blandt Premium-brugerne. Og det glæder den digitale direktør, for det kan betyder, at Premium-indholdet har bestået sin eksamen: Læserne vil gerne læse det. 

"Når antallet af sidevisninger per bruger stiger, fortæller det os, at Premium-indholdet er relevant for brugerne. Og det er netop vores primære formål; at tilbyde abonnenterne digitalt indhold, der øger værdien af deres abonnement. Sekundært bliver det spændende at se, hvor mange "gratister", der vil være interesserede i at købe et rent digitalt produkt," siger han.

Hvor mange gratister vil betale?
Den gratis prøveperiode udløber om to en halv måned. Derefter kan  ikke-abonnenter købe et rent Premium-abonnement (altså uden print- eller e-avis) for 99 kr./måned. 

Der er allerede betalende kunder i Premium-butikken, men hvor mange det er, holder Jyllands-Posten indtil videre for sig selv. Det samme gælder antallet af gratis prøveabonnenter - gruppen, der er inde at snuse til Premium og gerne skulle lokkes til at betale for indholdet senere. 

Hvordan skærer man indholdskagen?
For Premium-projektet er det helt essentielt, hvor man lægger snittet mellem gratis og betalt indhold. Hvor meget kan man gemme bag betalingsmuren, før det kan ses i den gratistrafik? Og hvor meget kan man gøre gratis, før abonnenterne mister fornemmelsen af at få noget ekstra?

Skæringspunktet skal sikkert justeres undervejs. Men indtil videre er Jens Nicolaisen godt tilfreds med den overordnede regel om at, "hvad sker der"-historier er gratis, mens "hvorfor sker det"-artiklerne kræver betaling.  

Han fortæller desuden, at Premium-læserne fordeler sig bredt over mange stofområder - ikke blot erhverv, indland og politik, men også kultur og sport. 

Tilbagelænede annoncer
Premium-universet har færre annoncer end den gratis del af Jp.dk,. og der er ingen rubrikannoncer. Målet er på sigt at skabe et univers, hvor indholdet lokker læserne til at blive hængende lidt længere. Det kan også give annoncører mulighed for at ramme et særligt segment af læsere på et sted, hvor de giver sig god tid. 

"På den korte bane er Premium ikke et annonceprojekt. Ambitionen er, at Premium skal være en "lean back"-oplevelse med ro til fordybelse, og derfor har vi skåret i mængden af reklamer. Men vi er ret overbeviste om, at det kan blive en ret attraktiv vare på sigt. Vi forventer, at annoncørerne vil være meget interesserede i specifikt at nå vores abonnenter, der har en meget attraktiv profil, i et miljø med færre annoncer og færre forskellige annoncetyper," siger Jens Nicolaisen. 

I oktober havde Jp.dk godt 611.000 unikke brugere og 12,2 mio. besøg ifølge FDIM. 

- JHT
 

Mere fra MediaWatch

Facebook lancerer podcast-funktion

Podcastproducenter får en ny kanal at nå potentielle lyttere på, når den sociale medieplatform i næste uge introducerer en særskilt podcast-funktion.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs