Berlingske Media sælger Ugeavisen Kalundborg

Berlingske trækker sig helt ud af det vestsjællandske marked for ugeaviser. Køberen, Medieselskabet Nordvestsjælland, slår ugeavisen sammen med sin egen Kalundborg Nyt.

Berlingske Media sælger sin sidste ugeavis på det vestsjællandske marked, Ugeavisen Kalundborg, til Medieselskabet Nordvestsjælland. 

Dermed afsluttes den kortvarige ugeavis-krig på Sjælland nu definitivt. Nedtrapningen begyndte sidste efterår, da Berlingske Media frasolgte fire ugeaviser i Slagelse, Ringsted, Sorø og Korsør til konkurrenten Sjællandske Medier for istedet at fokusere markedet i Storkøbenhavn.

Medieselskabet Nordvestsjælland, der efter nytår fusionerer med Sjællandske Medier, ejer i forvejen ugeavisen Kalundborg Nyt. 
Planen er at samle de to aviser i een under navnet Kalundborg Nyt.

Presset annoncemarked
Beslutningen om en sammenlægning sker i erkendelse af, at det aktuelle annoncemarked ikke er tilstrækkeligt til to aviser i samme område, trods en ihærdig indsats for at skabe lønsomhed, skriver Berlingske Media i en pressemeddelelse. 

“Det lokale mediemarked har længe været i gang med en konsolidering, med nye strukturer og ejerskaber. Set i det lys er det en rigtig fornuftig løsning for begge parter, som vi nu er landet på. Vi har været til stede i Kalundborg siden 2010, og vi er meget tilfredse med de resultater og den indsats vores medarbejdere på Ugeavisen Kalundborg har opnået i dette relative korte tidsrum.,” siger Lisbeth Knudsen, koncernchef i Berlingske Media, i en pressemeddelelse.

Annoncemarkedet på Midt- og Vestsjælland har været presset, siden Berlingske i 2010 gik ind på markedet via lanceringen af ugeavisen i Slagelse. Det førte til en kort, men dyr, krig. Offensiven førte til, at Søndagsavisen/North Media som modtræk opsagde en trykaftale med Berlingske Media og indledte en massiv priskrig på annoncemarkedet ikke bare på Midtsjælland, men også i Storkøbenhavn, hvor Berlingske sidder på en stor del af markedet. 

Med dagens konsolidering kan der altså være udsigt til et sundere ugeavismarked i Kalundborg, hvor fusionsselskabet Sjællandske Medier nu kan vinke farvel til konkurrenten. 

Stærkere avis i Kalundborg
Adm. direktør og chefredaktør for Sjællandske Medier og kommende daglig leder af fusionen mellem A/S Medieselskabet Nordvestsjælland og Sjællandske Medier A/S, Torben Dalby Larsen siger i en pressemeddelelse:

“Vi vil gøre det yderste for, at læsere og annoncører af både 'Ugeavisen Kalundborg' og 'Kalundborg Nyt' oplever, at Kalundborg betjenes godt af en større og bæredygtig ugeavis, som via artikler og annoncer fortæller om de mange aktiviteter, tilbud og muligheder i Kalundborg Kommune. Vi beder om tålmodighed i overgangsfasen. Vi går i dialog straks i det nye år, fordi vort mål er at samle aktiviteterne."

Sidste nummer af Ugeavisen Kalundborg udkommer 27. december.

- JHT
 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også