Hvad er der på dagsordenen, Facebook?

DR overvåger systematisk nyhedsstrømmen på Facebook. Pol.dk koncentrer sig om sig selv, men tæller alligevel likes. De fleste danske medier har et øje på Facebook.

Hvad fanger læsernes opmærksomhed på Facebook? Og hvad engagerer dem i en sådan grad, at de gider anbefale eller endda mene noget om det?

Sitet Viralnews tilbyder en hitliste over, hvad danskerne læser,deler og kommenterer i øjeblikket. Men de fleste danske nyhedsredaktioner holder allerede selv øje med hvor meget debat, deres historier pisker op på Facebook og hvor meget trafik, netværket genererer.

Men mens nogen systematisk kæmmer Facebook for nyheder og engagement, er andre mere tilbageholdende.

DR: Facebook giver vigtige historier  
DR er et af de medier, der tager Facebook meget alvorligt. Ikke blot som et viralt succesparameter for DRs egne historier, men i højere grad som en lakmus-test for hvilke historier, der optager danskerne.

DR har oprettet en særlig redaktion for sociale medier, og der er skruet på for den systematiske overvågning. DR har bygget sin egen robot, der i tråd med Filip Wallbergs Viralnews, henter data på, hvad der rører sig på Facebook. 

"Primært overvåger vi andre mediers historier for at se, om der er noget, vi har overset eller skal opprioritere. I stedet for at få et tip fra en kollega, kan vi bruge data til at se, hvilke historier, vi skal være opmærksomme på. Er der en historie, vi først har ignoreret, men som skaber meget debat på Facebook, kan vi overveje at gøre noget ved den alligevel," siger Lars Damgaard Nielsen, redaktør for sociale medier på DR Nyheder. 

Værktøjet blev søsat i sommer og bruges især til at fange de lokale historier, der ikke nødvendigvis har mange læsere, men som alligevel skaber meget debat. 

DR's robot måler nemlig den virale aktivitet (likes, delinger og kommentarer) i forhold til, hvor mange læsere et site har. En historie fra Jv.dk eller Kristeligtdagblad.dk skal altså ikke have nær så meget aktivitet, som en Eb.dk-historie, for at klatre op ad listen over viralværdi. Desuden vægter kommentarer højere end likes og delinger, fordi det er udtryk for større engagement. 

Politiken: Vi er et nyhedssite
De fleste andre medier holder øje med, hvordan deres historier klarer sig, og hvor meget trafik, Facebook generer til sitet. 

Information, der får op mod 20 pct. af trafikken fra Facebook, og hvis historier ofte skaber debat og engagement hos de dedikerede og digitalt aktive læsere, bruger blandt andet Facebooks eget analyseværktøj Facebook Insights til at overvåge, hvordan avisens historier klarer sig, fortæller avisens online producer Simon Fancony.  

Bt.dk, der får "et par procent" af den samlede trafik fra Facebook, ser Facebook som en vigtig nyhedsplatform for avisens egne historier og har en decideret strategi for, hvor meget og hvor ofte der skal postes historier på avisens egen Facebookprofil, der har næsten 46.000 medlemmer, fortæller journalist med ansvar for sociale medier, Kevin Walsh. 

Politiken derimod, bruger ikke så meget energi på viral-analyser. Redaktionen overvåger, hvor meget trafik, Facebook generer, og hvordan historier, den selv sender ud på avisens profil, klarer sig. Men derudover bruges Facebook ikke systematisk som lakmustest på, hvad der virker eller interesserer folk.

"Der findes mange værktøjer og strategier for, hvordan man overvåger eller monitorerer sociale medier. Men dem er vi ikke en del af. Vi har den tilgang, at vi er et nyhedsmedie. Vores opgave er at lave Pol.dk - hvordan folk bruger de historier, vil vi gerne blive klogere på, men det kommer i anden række," siger Anders Emil Møller, digital udviklingschef på Pol.dk. Hvor meget af Pol.dk's trafik, der kommer fra Facebook, er ikke offentligt.

Der findes ikke samlet eller officiel data for, hvor meget trafik, Facebook sender videre til de danske nyhedssites. 

- JHT

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også