Bureauer: Nye Metroxpress-ejere kommer på hårdt arbejde

Schweiziske 20 Minuten AG skal have nye tricks med i hatten, hvis de skal løfte Metroxpress til en god forretning, mener to mediebureauer.

Det bliver mere op ad bjerg end bakke for de nye ejere af Metroxpress, schweiziske 20 Minuten AG, vurderer to mediebureauer. 

 “Det er svært at se, hvad nye ejere kan tilføre Metroxpress og 24timer. Den nuværende ledelse og tidligere ejerkreds har ikke gjort det dårligt,” siger print planner Rasmus Møller, Mediacom.

Aviserne har tværtimod de seneste ti år været gode til at optimere og effektivisere deres distribution.

“Der er kun en vej til flere annonceindtægter på print - flere læsere. Og her er signalet ikke for godt. Metroxpress, der er flagskibet med højeste annoncepriser, har tabt 35.000 læsere på ét år. Det er vel at mærke i det samme år, som hovedkonkurrenten Urban forsvandt i januar. Det læser jeg som et skidt tegn,” siger Rasmus Møller.

Frisk pust
Hos MEC hilser adm. direktør Uffe Henriksen det friske pust i markedet, som ejerskiftet er, velkomment. Men også han har sine forbehold, når det gælder fremtidspotentialet for avisen.

"Det er altid interessant, når nogen går ind og ser et potentiale i et marked, som andre har travlt med at dømme ude, så hatten af for det. Omvendt har andre før set et potentiale i den mediegruppe uden at lykkedes med at realisere det potentiale," siger Uffe Henriksen, der trods meldingerne om, at de nye ejere vil investere, har svært ved at se, at de kan komme uden om rationaliseringer.

"Det er et virkelig svært marked, og der er ikke noget, der tyder på, at printmediet står over for en opblomstring, så den logiske slutning er, at der bliver nødt til at ske en konsolidering. Det må være et argument for at gå ind i et faldende marked. Øget læsertal vil bestemt hjælpe, men det ændrer bare ikke på den grundlæggende strukturelle præmis der gælder for mediegruppen i øjeblikket," siger direktøren, der til gengæld ser flere muligheder for at løfte avisen online.

Online potentiale
"Der ligger et kæmpe potentiale i den digitale del, hvor Metroxpress ikke er lykkedes endnu. Hvis de nye ejere kan få avisen til at leve på en mobilplatform og kapitalisere på det og få et godt spark frem i det hele taget på det digitale, giver der bedre mening," siger Uffe Henriksen.

Også Rasmus Møller, Mediacom, vurderer, at onlinedelen spiller en essentiel rolle for Metroxpress fretmid. Men skal Metroxpress kompensere for tabet på print på nettet, kræver det en netavis med brugertal helt i topklassen, lyder vurdering.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også