Nye Metroxpress-ejere: Overskud tidligst om 2 år

Det danske avismarked minder om det schweiziske - derfor tror Metroxpress A/S nye ejere, 20 Minuten AG, på en turnaround for den danske gratisavis.

Med købet af Metroxpress A/S ekspanderer det schweiziske gratisavisselskab 20 Minuten AG til det andet europæiske land uden for hjemlandet. Første skridt udenbys var Luxembourg, og nu følger Danmark. Målet og strategien er den samme, det handler om at vinde de unge læsere og positionen som markedsleder.

"Vi ønsker at blive en klar nummer et på markedet, vinde nye læsere - især yngre læsere. Det gælder også onlinedelen, som vi mener, vi kan udvikle både kommercielt og redaktionelt," siger Marcel Kohler, direkøtr i 20 Minuten AG.

"Vi har analyseret markederne i flere lande, og Danmark minder på mange områder om Schweiz, der lige som Luxembourg er et godt marked for trafikaviser. Det schweiziske marked er også under pres, alligevel er det lykkedes '20 Minuten' at vokse og vinde markedsandele på annoncemarkedet. Hvis vi når mange flere læsere og langt flere yngre læsere, mener vi, det samme er muligt i Danmark."

Hvordan vil I nå flere yngre læsere?

"Der er tre vigtige faktorer. Den første er indholdet, som skal være markant anderledes end traditionelle avisers. Vi skal producerer flere kortere artikler i nye formater. Den anden faktor er distributionen, der skal øges, og den tredje faktor er layoutet. Kigger man på '20 Minuten' har vi skabt et layout, der appellerer rigtig godt til de yngre læsere og til pendlerne."

I Danmark ses den stigende udbredelse af smartphones som en stor udfordring for trafikaviserne, hvordan vurderer i den konkurrence?

"Det har vi også analyseret på, og her minder Schweiz også om det danske marked. For et år siden lancerede vi '20 Minuten' i den italiensktalende karton i Schweiz, Ticino, med samme koncept. Det lykkedes os at nå 45 procent af befolkningen mellem 14 og 19 år her - også på et tidspunkt hvor flere og flere unge får smartphones. Det handler om at lave den rigtige avis, på det rigtige tidspunkt og være på det rigtige sted."

Hvor mange penge vil I investere?

"Vi regner ikke med at tjene penge det første år eller det næste igen, men vores erfaring er, at hvis vi når i land med strategien, tjener vi pengene ind igen. På print er Metroxpress allerede nummer ét, men ikke en klar nummer ét. På online skal vi også vokse, og det vil tage længere tid. Men begge dele er vigtigt, fordi de to ting supplerer hinanden," siger Marcel Kohler, der af samme grund ser positivt på den planlagte webfirst strategi på Metroxpress.

Vil I bevare begge titler, Metroxpress og 24timer?

"Det er et strategisk spørgsmål, som vi diskuterer med Metroxpress i det nye år. Der er ikke truffet en beslutning om det endnu."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også