Analytiker: Fornuftig pris for Metroxpress

Sælgerne af Metroxpress og 24timer kan være yderst tilfredse, lyder det fra medieanalytiker, der mener salget hænger sammen med Metro Internationals kapitalbehov.
Thomas Bo Christensen

En meget fornuftig pris i en svær tid og på et svært marked.

Sådan betegner medieanalytiker Henrik Schultz salget af Metroxpress og 24timer til Tamedia AG, der i alt har indbragt Metro International, JP/Politikens Hus og Apressen et ”lavt tocifret millionbeløb i euro”:

”Umiddelbart lyder det som en meget god pris, hvis vi siger, at der tale om en 10-20 millioner euro. Især når man tænker på, at resultaterne for Metroxpress har været temmelig blandet. Men også i betragtning af at gratisaviser jo ikke er det, der er mest i vælten i øjeblikket, ligesom annoncemarkedet er svagt,” siger analytikeren fra Sparebank1, der understreger, at han ikke kender resultaterne for Metroxpress i detaljer, da det offentliggøres som en del af Metro International.

Metro har brug for kapital
Henrik Schultz er på den ene side overrasket over salget, men omvendt mener han, at det falder godt i tråd med den udvikling, man har set i Metro International i de seneste år:

”Vi ved, at Metro International har brug for kapital. Samtidig er det selvfølgelig også klart, at Metro International er et andet selskab i dag end for fem år siden, da der jo ikke er så meget ekspansion over selskabet i dag. Man kan vel nærmere sige, at de er gået i bakgear i de seneste fire-fem år i forhold til den overordnede strategi, som jo før var opskalering og ekspansion,” lyder det fra Henrik Schultz, der samtidig er i tvivl om, hvad formålet med købet er fra Tamedias side: 

"Det er umiddelbart vanskeligt at se, hvad de skal med gratisaviserne udover bare at drive dem videre som i dag. Jeg kan ikke se nogen åbenlyse synergieffekter."

Et lykketræf for JP/Pol
I forbindelse med salget har koncerndirektør i JP/Politikens Hus, Stig Kirk Ørskov, fortalt til MediaWatch, at gratisaviser ikke længere er et strategisk område for mediehuset, og at man her mener, at de gratis udgivelser har deres tid bag sig.

Det er Henrik Schultz ikke nødvendigvis enig i, da han mener, at gratisaviser stadig har en rolle at spille i en del år endnu. Men set fra JP/Politikens synspunkt er det ifølge analytikeren ”et lykketræf”, hvis koncernen gerne vil ud af markedet, at de schweiziske købere kom forbi - også når man tænker på, hvor penge 24timer og aviskrigen har kostet JP/Politiken og de andre mediehuse.

”Hvis man ser på det samlede regnestykke for mediehusene, så er det helt horribelt. Der er fyret rigtig mange penge af, og hvis vi ser på det samlet for alle mediehuse i Norden, er der tale om mange milliarder. Det var et gigantisk fejlslag.”

Vil ikke true danske mediehuse
Omvendt mener han dog ikke, at JP/Politiken eller Berlingske Media skal frygte, at der med Tamedias opkøb nu kommer en ny spiller på det danske marked, der kan true dem.

”Nej, jeg tror det egentlig ikke. For nogle år siden troede man, at gratisaviserne vil spise en stor del af dagbladene. Og de har selvfølgelig også haft en effekt, men jeg mener ikke, at der er grund til at tro, at det bliver mere nu,” siger han og fortsætter:

”Der, hvor det var nærliggende at tro, at de kunne true, var på onlinedelen. Men den chance har gratisaviserne forpasset, og selv om betalte dagblade stadig bøvler med betalingsmure, så har de nu så godt fat, at jeg tror, at det bliver meget op ad bakke for nye aktører.”

- TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også