Riis: Målet kan være 200.000 flere læsere end Politiken

Ejerskiftet kan styrke Metroxpress' position markant på print og web, siger direktør Søren Riis. Første skridt er at øge læsertallet - og lægge afstand til Politiken.

Første januar klipper Metroxpress A/S navlestrengen til det svenske moderselskab Metro International, der etablerede Metroxpress i 2001 som den første gratisavis i Danmark. Ny ejer bliver schweiziske 20 Minuten AG, der er ejet af Tamedia AG. Ejerskiftet er gode nyheder, siger direktør Søren Riis, Metroxpress:

"Det er en helt fantastik mulighed for os. Det er en mediekoncern, der står meget stærkt på det schweiziske marked, og som har en klar filosofi om, at for at være en succes, skal de være en klar nummer ét både på print og på online. De kender alt til situationen i Danmark, det faldende annoncemarked og de faldende læsertal. Men de er stadig overbeviste om, at vi sammen kan få Metroxpress til at vokse til en meget, meget stærk position, fordi vi har overlevet gratisaviskrigen og fordi vi stadig er det mest læste dagblad i Danmark."

200.000 flere læsere end Politiken
De nye ejere er parate til at investere i at styrke Metroxpress position - nye toner på et dansk avismarked, der har stået i sparerundernes tegn det seneste år.

"De vil rent faktisk gå ind og investere i Danmark. Der er ingen tvivl om, at nøglen til vores succes ligger i læsertallet,og det skal markant op. Det er de villige til at investere i. Samtidig skal vi ramme de yngre læsere igen. Vores læserskare er blevet ældre over tid, og det skal ændres. Det er de lykkedes med i Schweiz, og det tror de også kan lykkes i Danmark," siger Søren Riis.

"For at sige det på en anden måde, betyder det, at vi ikke mere kun skal have måske 40.000 flere læsere end Politiken, vi skal måske have 200.000-250.000 flere læsere. Og er man en klar nummer ét, har man også den position, der skal til for at få de annoncer, der kan få det til at løbe rundt."

Hvad er de vigtigste redskaber for at løfte position og læsertal?

"Så langt er vi ikke endnu. De overtager os per 1. januar,og der sætter vi os og taler det igennem. De har nogle planer, men siger også, at de frem for alt gerne vil lytte til os. De har nogle erfaringer fra Schweiz, og de har nogle klare ideer, der inkluderer en væsentlig øgning af oplaget og distributionen i de store byer."

Hvordan ser de digitale planer ud?

"I Schweiz er 20 Minuten også blandt de største online. Vi er på et lidt lavere niveau, men de går ikke ind i Danmark for at bevare status quo. De kender godt markedet, men har en intention om at investere, så vi inden for de næste to, tre år er rigtig, rigtig stærke online. Vi skal ikke være nummer otte, vi skal op og ligge i toppen," siger Søren Riis, der ser et nyt og helt andet kapitel åbne sig for avisen. Et kapital, der måske kun tæller een - og ikke som nu to gratisaviser i MetroXpress A/S.

Vil de bevare begge titler?

"Det er ikke fastlagt. Foreløbig fortsætter vores distribution som den er i dag med to aviser, men vi ved, at vi skal øge oplaget i de store byer, og det vil vi starte på allerede i december."

Vil der ske organisatoriske ændringer?

"Det er også svært at sige nu. Vi skal først have dialogen og blive enige om målene, og så skal vi se på, hvad der skal til for at nå de mål."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også