A-Pressen: Vi har villet sælge i et stykke tid

Frasalget af ejerandelen i Metroxpress går godt i spænd med A-Pressens strategi om at neddrosle medieaktiviteterne, siger direktør Bjarne Salomonsen.

Med dagens salg af Metroxpress A/S har A-Pressen, der er ejet af LO, solgt fra for tredje gang i år, og det ligger helt i tråd med strategien, som er ejet af LO, siger direktør Bjarne Salomonsen.

"Vi startede med at sælge Newspaq og MediaWatch i foråret, og er i en proces, hvor det handler mere om afvikling end nye investeringer," siger adm. direktør Bjarne Salomonsen, der selv fratræder som chef for A-Pressen ved årsskiftet.

Hvor længe har beslutningen været undervejs?

"I nogle uger."

Har I haft flere bud?

"Nej."

Hvad kom først: købstilbuddet eller planerne om at sælge?

"For vores vedkommende har vi været interesseret i at sælge i en kortere periode - også før det her købstilbud kom. Vi vil gerne afvikle flere af vores engagementer, så der kun er ganske få kerneaktiviteter tilbage. Det har ikke noget med Metroxpress som sådan at gøre, men handler om vores strategi."

Metroxpress har været presset på læsertal, og den digitale udvikling er også en udfordring for forretningsmodellen, har det spillet ind?

"Nej, vi har stadig haft troen på, at Metroxpress ville klare sig på den lange bane. Avisen har lidt under krisen i samfundet, og sådan har det været nogle år, men sidste år kom virksomheden ud med et overskud, så det har ikke været derfor, vi har solgt. Det har handlet mere om den proces, A-Pressen er i."

A-Pressen har Avisen.dk, Distribution Plus og JSL Media tilbage i porteføljen. Kommer I til at sælge mere ud?

"Vi vil stadig kigge positivt på det, hvis vi får bud. Vi vil gerne fastholde A-Pressen som selskab, men med få kerneaktiviteter. Avisen.dk er en kerneaktivitet, fordi det er en publicistisk virksomhed, og der er en tradition i A-Pressen for at udgive avis. Avisen.dk beskæftiger sig samtidig med områder, der er kernestof for dem, der går på arbejde, og det har selvfølgelig en interesse for A-Pressen."

Hvordan påvirker salget A-Pressens årsregnskab?

"Positivt. Vi forventer et overskud."

Var det svært at nå til enighed om prisen?

"Jeg synes, processen er gledet meget fint, og det har meget været Metroxpress udvikling, der også har været i højsæde i de ting, vi har diskuteret med køber. Prisen har sådan set ikke været til den store debat."

Køberen, schweiziske 20 Minuten AG, er rimelig ukendt på det danske marked - hvad er dit indtryk af dem?

"Så godt kender jeg dem ikke, men det er en stor schweizisk mediekoncern, som er vant til at drive udgivervirksomhed, som kører godt økonomisk, og som virker meget professionelle. Min fornemmelse er at de har købt for at udvikle forretningen."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også