Her er Metroxpress' nye ejer

20 Minuten er Schweiz' mest læste avis. Den er ejet af Tamedia, der har aviser, magasiner og radiokanaler i porteføljen - og en omsætning på 6,85 mia.kr.

Den Schweiziske gratisavis 20 Minuten, der i dag har købt Metroxpress og 24timer, er ikke en hvilken som helst avis i det schweiziske landskab.   

Den nationale gratisavis, der dækker en blanding af politik, sport, erhverv, underholdning og forbrug, udkommer i en tysksproget version i knap en halv million eksemplarer - og når omkring 1,4 mio. læsere. Den har generelt haft stigende oplagstal, siden den blev lanceret i 1999.

Avisen udkommer desuden i omkring 240.000 eksemplarer i de fransk- og italiensktalende dele af landet. 

Koncern på opkøbsrov
Minuten ejes af Tamedia, der har hovedsæde i Zürich og er en af Schweiz’ største mediekoncerner.

Tamedias kronjuvel er Zürich-avisen Tages-Anzeiger og avisen SonntagsZeitung. Ud over 20 Minuten ejer Tamedia også en anden gratisavis. Og derudover ejer Tamedia en række andre aviser og magasiner og flere lokale radiokanaler.

De seneste år har Tamedia investeret i en række forskellige medievirksomheder. Opkøbene har været spredt over lokalradioer, aviser og digitale tjenester. Seneste opkøbte koncernen det schweiziske jobannoncesite Jobs.ch. sammen med mediegiganten Ringier.

I 2011 havde Tamedia en omsætning på omkring 6,85 mia. kr. og et driftsresultat (EBITDA) på 1,4 mia. kr. 

- JHT 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også