Global: Google i kamp mod tysk lov

Google lancerer protestkampagne mod lovforslag om copyrightbetaling, BBC-top forhørt af Underhuset, og så er Aftonbladet nu - nogle uger - større på mobil end print...

Google i kamp mod tysk lovforslag
Google søsætter nu en protestkampagne mod et lovforslag, der kan tvinge søgemaskinen til at betale for indhold i Tyskland. Det tyske parlament har diskuteret, om Google – og især Google News skal underlægges strengere copyright-regler.
Kampagnen ’Forsvar vores net’ skal få Google-brugere til at protestere mod den såkaldte ”Google-skat”. Afgiften, der er støttet af flere medier, ville kræve at Google betaler, hver gang der linkes direkte til indhold som f.eks. avisartikler.
Kilde: Washington Post

BBC-top svarede I krydsforhør
Chris Patten, formanden for the BBC Trust – organet, der forvalter BBC – svarede i dag på spørgsmål om den interne kultur i BBC, fra det britiske underhus. Kommissionen stillede spørgsmål om den nylige skandale om dokumentarprogrammet Newsnight, der fejlagtigt anklagede en britisk politiker for at være pædofil, og om Jimmy Savile – den afdøde BBC-vært, der er anklaget for at have misbrugt hundredevis af børn i sin tid i BBC.
Patten fortalte blandt andet, at den nu forhenværende BBC generaldirektør, George Entwistle, der kort tid efter sin ansættelse gik af som følge af Newsnight-skandalen, krævede 450.000 pund – over 12 måneders løn – for at gå af.
Derudover fortalte Chris Patten parlamentsmedlemmerne, at han venter en rapport om de redaktionelle fejl i forbindelse med Newsnight-sagen i næste måned. Og at den anden rapport om den interne kultur i BBC i de år, hvor Jimmy Savile er anklaget for at have begået overgreb, vil tage noget længere tid.
Kilde: Guardian.co.uk

Aftonbladet: Større på mobil end på print
Svenske Aftonbladet vokser så hurtigt på mobilen, at avisen nogle uger er større på mobil end på print. Det viser tal fra Carat. I uge 44, havde Aftonbladet eksemepelvis godt 961.000 unikke brugere på mobil, mens printavisen nåede 936.354 læsere i løbet af ugen. Ugen efter var mobil-forspringet vokset. Aftonbladet fastholder forventninger om en annonceomsætning på mobilen på 100 mio. sek. i år.
Kilde: Dagens Media

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også