MediaWatch

Ekstra Bladet omrokerer

Udviklingsdirektør Søren Svendsen bliver ny digital direktør med kommercielt ansvar, mens Karen Bro bliver journalistisk chef for alt indhold.

Ledelsen på Ekstra Bladet omrokerer, når digital chefredaktør Geir Terje Ruud forlader huset og dermed også chefredaktionen per 1. januar, hvor han har siddet sammen med ansv. chefredaktør Poul Madsen og chefredaktør Karen Bro.

Fremover kommer chefredaktionen til at tælle ansv. chefredaktør Poul Madsen, der har det overordnede ansvar, chefredaktør Karen Bro, der bliver journalistisk chef for alle aktiviteter på print og digitalt og administrerede redaktør Claus Lunde.

Derudover er udviklingsdirektør Søren Svendsen udnævnt til digital direktør på avisen.

"Søren Svendsen bliver digital direktør med ansvar for hele det digitale område. Han var med til at starte Ekstrabladet.dk for 12 år siden, og nu får han det kommercielle ansvar, der har ligget lidt spredt tidligere. Vi samler den del, og gør organisationen mere enkel," siger chefredaktør Poul Madsen.

Ud over ændringerne i toppen vil avisen i nærmeste fremtid også udnævne en række nye redaktører internt.

"Det bliver interne folk, for vi kan ikke finde nogen uden for huset, der er stærkere på det digitale. Vi har i over et år været i gang med et ambitiøst, internt lederudviklingsprogram og har nu 12 ledere, som er fuldt flyvefærdige. To af dem er så blevet headhuntet til vores nærmeste konkurrent, og det betyder, at andre kan rykke opad," siger Poul Madsen med henvisning til, at nyhedschef Simon Stilling og redaktionschef Anders Refnov begge har sagt op i efteråret for at gå til TV 2.

Er reorganiseringen et led i den spareplan, I har meldt ud tidligere?

"Nej, vi har i starten af oktober meldt ud internt, at vi skal være 9-10 færre medarbejdere om året - det vil sige samlet 18-20 om to år. Vi er midt i en omstillingsfase, hvor vi omstiller til det digitale i høj grad, og derfor er vi nødt til at have færre medarbejdere på Ekstra Bladet samlet set. Det handler også om at have muligheden for at hente nye folk udefra til nye kompetencer, vi har brug for, og selvfølgelig også i lyset af, at oplaget stadig væk for Ekstra Bladet går ned med 10-12 pct. om året, og der er ikke noget, der tyder på, at det stopper," siger Poul Madsen.

Hvad kom først; reorganiseringen eller Geir Terje Ruuds farvel?

"Geir har selv valgt at gå."

Reorganiseringen træder i kraft i det nye år og skal understøtte det strategiske skifte, som Ekstra Bladet har foretaget for nylig, og som gør Ekstrabladet.dk til det centrale omdrejningspunkt, mens avisen og den nye brugerbetalte indholdsdel, der ventes i luften i 1. kvartal næste år på Ekstrabladet.dk kommer oveni.

- LR  

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs