Fagfolk: Gode takter i Berlingskes digitale kurs

Detaljerne i Berlingskes nye strategi er endnu svære at vurdere. Men fagfolk roser Berlingske for at indstille sig på, at den digitale revolution er virkelighed.

Det bedste er, at Berlingske har accepteret, at aviserne er midt i et paradigmeskift. Fagfolk roser Berlingske for at præsentere en ny strategi, der ikke bare skal justere nogle knapper, men lægger op til en omfattende ændring af avisen, der må og skal tilpasses en virkelighed, hvor web æder papir. Hvor meget nyt, der så reelt er i strategien, vil de gerne vente lidt med at vurdere. 

Lisbeth Knudsen præsenterede i sidste uge strategien, der skal gøre Berlingske klar til den digitale virkelighed. I helikopterperspektiv er hovedpunkterne at tilpasse de redaktionelle processer til en tværmedial virkelighed, lægge mere (kvalitets-)indhold på nettet og indføre betalingsmur.

Detaljerne er endnu uklare og vanskelige at give kommercielle eller strategiske point, vurderer fagfolk.. Men Lisbeth Knudsen beskrev planen som en digital revolution og en omfattende ændring af Berlingskes journalstik. Og netop den retorik vækker begejstring.

”Det, der ser fornuftigt ud, er retorikken om, at man vil lave nogle drastiske ændringer og bevæge sig væk fra en traditionel avisnyhedscyklus. Man anerkender, at der er tale om et paradigmeskift, og det er vigtigt. Men det er enormt svært at se, hvad der i praksis kommer til at ske,” siger Christiane Vejlø, rådgiver og forretningsudvikler for medie- og teknologivirksomheder og blogger på Elektronista.dk.

Samme melding lyder fra journalistisk lektor ved Syddansk Universitet Filip Wallberg, der arbejder med digital nyhedsformidling, og fra Jon Lund, konsulent i digitale medier: Det er grundlæggende positivt, at Berlingske indstiller sig på at gøre noget omfattende. Præcist, hvor omfattende og revolutionerende strategien viser sig at være i praksis, er mindre klart.

”En ting er, hvad man siger – noget andet er, hvad der rent faktisk sker. Berlingske har meldt omfattende ud før, eksempelvis med web first for nogle år siden. Men det her virker rigtigt begavet, fordi det ikke bare er smålappeløsninger, men en vilje til , at der skal ske noget – nu skal vi skabe en fremtid,” siger Jon Lund.

I takt med JP og Politiken
Grundlæggende er Berlingske i gang med samme øvelse, som også Jyllands-Posten og Politiken i øjeblikket tager tilløb til, inden de lancerer deres forskellige betalingsordninger.

Jyllands-Postens Premium-projekt skal også opgradere det journalistiske indhold på digitale platforme og få læserne til at betale for det. Og Jyllands-Posten taler også om, at journalisterne i højere grad skal levere til alle platforme og at nyhedsdøgnet ændres med nyhedsbreve flere gange dagligt. Samme takter har lydt fra Politiken.

Aftenavis som synligt produkt
Berlingskes strategi går på flere ben. Avisen indfører en digital first-strategi, hvor alt lægges online – til de læsere, der vil betale. Der indføres en aftenavis på tablet. B.dk relanceres - det er dog endnu uvist hvordan. Journalister og redigerende fremover skal levere til alle platforme, og journalistikken skal styrkes med mere perspektiv og analyse.

Særligt Berlingskes eftermiddagsavis-app til tablets ’Berlingske Aften’, der skal bryde det traditionelle avisdøgn, kan være et godt nyt produkt i den forbindelse. Blandt andet fordi det er et tydeligt produkt, der ikke før har været gratis, mener Filip Wallberg fra Syddansk Universitet.

”Berlingske Aften kan være en god og synlig måde at gøre det (ombryde nyhedsdøgnet og sende signaler om nyt indhold, red.) på. Dels fordi det er et nyt produkt, der ikke tidligere er blevet serveret gratis, og desuden er det et skridt væk fra deadline om morgenen.Tidligere har morgenaviserne ladet de æterbårne medier om nyhedsformidlingen om aftenen - her er Berlingske Aften et forsøg på at tage kampen op om aftennyhederne. Faren er, at det bliver vanskeligt at producere nok unikt indhold, og at Berlingske Aften ikke rigtigt differentieres fra morgendagens avis,” siger Filip Wallberg.

Jon Lund er enig i, at det giver god mening af bejle til et aftenlæser-publikum, og have flere daglige deadlines, som også norske VG har. Men om det nødvendigvis skal være en app, er han ikke sikker på.

”Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er rigtigt at fokusere så meget på, at det skal være Berlingskes unikke app. Mange vil måske hellere læse det via en browser, fordi det er en anden måde at finde nyheder på,” siger han.

Hvor er de sociale medier?
Christiane Vejlø savner et større fokus på sociale medier i strategien, der skal lede den digitale revolution på Berlingske. De sociale mediers betydning vokser – både som journalistisk værktøj, som nyhedsdistributører og som branding-elementer -  og de bør inddrages på en strategisk måde, mener hun.

”Det, der måske mangler, er en strategi for sociale medier. Berlingske har nogle markante og dygtige journalister på Twitter, og man burde honorere dem for det eller arbejde strategisk med krav om synlighed og aktivitet. Det ville være en oplagt del af en digital revolution,” siger Christiane Vejlø.

Strategien vil begynde i det nye år. Berlingske relancerer B.dk i løbet af januar. Og i løbet af første kvartal indføres betalingsmur efter New York Times-modellen, der giver en mængde gratis månedlige læsninger. 

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også