Bureauer: Gratisaviser under voldsomt pres

Metroxpress og 24timer skal rykke hurtigt på at forny forretningsmodellen - hvis de skal bevare deres plads i mediebilledet fremover, lyder det fra to mediebureauer.

Når gratisavisen Metroxpress er gået næsten 100.000 læsere tilbage i efteråret i forhold til sidste år, så skyldes det altoverskyggende den udbredelse smartphones og tablets er ved at få. Det mener indkøbsansvarlig hos mediebureauet OMD, Claes Braagaard:

"Det, at der kommer wifi i busser og toger, og alle har smartphones og nogle Ipads, betyder usandsynligt meget for gratisaviserne. Folk vil hellere vil læse nyhederne i real time end læse om, hvad der er sket i går, og det er dét, jeg tror, vi ser i læsertallene her," siger Claes Braagaard.

"Gratisavisernes forretningsmodel er under voldsomt pres i forhold til de muligheder, der er ude i trafikken i dag. Danmark er et af de lande med den største penetration i forhold til smartphones og Ipads. Det rammer dem, og den udvikling vil kun fortsætte," siger Claes Braagaard, der ikke er overrasket over den nedgang, Metroxpress og 24timer har oplevet, selvom der er blevet en gratisavis mindre på markedet, efter Berlingske lukkede Urban i januar.

"Den her udvikling er kommet for at blive, og det kan en lukning af en titel ikke ændre på - slet ikke når udviklingen går så stærkt, som den gør. Gratisaviserne har ikke udspillet deres rolle, men de skal til at opgradere gevaldigt på deres digitale tjenester, og de skal i den grad til at tænke papiret ind i digitale løsninger, så papiret bliver distributionsplatform for de digitale tjenester og på den måde få værdi ind i avisen."

Samme holdning har director Niels Christian Skjøth på det nyoprettede mediebureau BPN, der hører under IUM Group. Han mener, der er stærk grund til bekymring som gratisavis og peger også på digital synergi som vejen frem:

"Gratisaviserne skal blive væsentlig bedre online, og de skal satse benhårdt på den mobile platform. Det er på mobilsites, hvor mulighederne for at få et væsentlig online fodfæste stadig er bedst, da markedet er forholdsvis nyt. Skabes denne synergi, så kan gratisavisen få en ny værdi både på print og online. Mediet kan blive mere aktiveringsskabende - hvis man tænker i nye, andre tiltag," skriver Niels Christian Skjøth i en kommentar og nævner som eksempler rabat-vouchere, QR-koder, m.v. i avisen.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også