Nordjyske har flere opkøb i sigte

Den nordjyske mediekoncern overtog mandag nicheportalerne i Industry Supply, og topchef Per Lyngby leder efter flere ekspansionsmuligheder.
Thomas Bo Christensen

Nordjyske Medier overtog 1. november majoriteten af medieselskabet Industry Supply, der driver 10 kommercielle brancheportaler inden for industri og detail.

Selskabet har ligesom Nordjyske Medier også adresse i Aalborg, beskæftiger 32 medarbejdere og driver online brancheportaler i både Danmark og Sverige.

Topchef i Nordjyske Medier, Per Lyngby, vil ikke oplyse, hvor stor en andel, mediehuset har købt i selskabet, ligesom han heller ikke vil oplyse beløbet for investeringen. Men han er ikke i tvivl om, at det er rigtig at satse på digitale opkøb:

”I en tid hvor de trykte mediers omsætning falder, er der flere muligheder for at løse problemet. Man kan spare sig ud af det, og man kan forsøge sig med organisk vækst. Men ingen af delene er nok til at balancere et fald. Den sidste mulighed er at købe aktiviteter op, så vi derved kan udvide omsætningen og skabe vækst. Vi arbejder målrettet på at styrke vores digitale forretningsudvikling, og her synes vi, at Industry Supply passer godt ind,” lyder det fra Per Lyngby, der fortæller, at de to virksomheder forventer at høste synergieffekter i form af f.eks. fælles it-systemer, men ellers er det meningen, at Industry Supply skal leve sit eget liv.

Flere køb på vej
Industry Supply, der blev etableret i 2004, har i de seneste år forbedret resultaterne og kunne for 2011 præsentere et nettoresultat på ca. 4 mio. kr.

Og selskabet bliver langt fra det sidste, der kommer ind i Nordjyske Mediers portefølje - flere opkøb er nemlig på vej hos nordjyderne, fortæller Per Lyngby, der dog ikke vil ind på, hvilke brancher der er tale om.

”Vi sidder og kigger på flere ting, så det er bestemt ikke slut med opkøb. Der er mange muligheder, og vi ønsker selvfølgelig at styrke os på områder, der er i vækst, men der er ikke nogen specifik opskrift på, hvor vi kigger hen. Men der er selvfølgelig grænser for, hvor langt fra vores kerneforretning vi kan bevæge os. Det skal være noget, der giver mening.”

Hænger investeringen sammen med den kommende ændring af mediestøtten, hvor netmedierne står til at få del i nogle af støttekronerne?
”Nej, det gør det satme ikke. Det er slet ikke noget, man kan være sikker på, hvor det lander, så det har ikke spillet ind.”

I har for nylig afholdt en sparerunde, og nu går I så ud og investerer – kan du forstå, hvis nogen synes, at det er mærkeligt?
”Nej, det kan jeg ikke. Opkøbet er helt efter bogen. Hvis vi ikke køber op og udvider omsætningen for at afbalancere faldet på de trykte medier, så er alternativet at vi må spare yderligere.”

Industry Supply skal drives videre i sameje med de to aktionærer og direktører, Morten Petersen og Henrik Wolsing, der fortsætter som daglig ledelse, mens Lilleheden A/S udtræder som minoritetsejer. 

Samtidig bliver den nyansatte digitale direktør i Nordjyske Medier, Uffe Hyldgaard, indsat som bestyrelsesformand i selskabet.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også