Forhastede journalister laver færre scoops

Mængden af nyheder vokser, og det gør gentagelserne også. Ifølge et forskningsprojekt har journalisterne ikke tid til selvstændige historier.
Thomas Bo Christensen

Flere nyheder, men færre journalistiske scoops. Sådan kan man opsummere en af de foreløbige konklusioner i en undersøgelse, som medieprofessor Anker Brink Lund kommer med til foråret.

Den viser, at fra 1999 til 2008 er mængden af nyheder i det danske medielandskab mere end fordoblet, men samtidig bliver der ifølge professoren gravet færre selvstændige og gennemarbejdede historier  frem:

”I forhold til 1999 er der færre af de historier, som har, hvad man kan kalde Cavling-potentiale, hvor journalister har gravet noget frem fra grunden og så sætter dagsorden i hele systemet,” siger CBS-professoren til Politiken.

Han pointerer, at samtidig med at mængden af nyheder eksploderer, falder opmærksomheden hos danskerne, og konsekvensen er, at selv om en stor del af befolkningen følger med i nyhederne, så lagrer de ikke informationer, hvilket ifølge Anker Brink Lund betyder, at der er en ”relevansproblematik” i den danske nyhedsbranche.

Ifølge professoren skyldes udviklingen, at det samme antal journalister nu laver dobbelt så mange historier, hvoraf mange er nye versioner af andre mediers historier. Det gælder således også denne historie.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også