Global: Murdoch afviser opkøbsrygter af LA Times

News Corp. er alligevel ikke i forhandlinger om LA Times, brasilianske aviser smækker onlinedøren for Google News, og Ancestry.com er snart solgt for 9 mia.kr...
Thomas Bo Christensen

News Corp. afviser LA-Times-køb
Efter rygter om at Rupert Murdochs News Corp. skulle være i gang med at opkøbe aviserne LA Times og Chicago Tribune, maner koncernen nu spekulationerne i jorden. The Guardian skriver, selskabet i en meddelelse slår fast, at forlydender om, at News Corp. skulle være i forhandlinger omkring et opkøb ikke er korrekte. Avisen skriver, at det også ville have været et overraskende træk fra Rupert Murdochs side, eftersom hans selskab er i gang med en opsplitning af selskabet i henholdsvis en underholdningsdel og en udgiverdel, samt at der ville være lovmæssige hensyn, som ville besværliggøre et køb. Det var LA Times selv og Reuters, der i første omgang skrev om Murdochs interesse. Men hvor Reuters har trukket historien, afviser LA Times at gøre det samme.

Brasilianske aviser bryder med Google News
154 brasilianske aviser har valgt ikke at lade Google News bruge deres indhold, skriver The Guardian. Aviserne, som står for 90 procent af det samlede oplag i Brasilien, siger, at beslutningen er truffet, fordi Google ikke vil betale for indholdet, samt at Google skubbede trafikken væk fra avisens hjemmesider. ”At blive hos Google News hjalp ikke med at øge størrelsen på vores digitale publikum. Ved at give de første par linjer af vores historier til brugerne (på Google News, red.) reducerer det vores chancer for, at de vil læse hele historien på vores hjemmesider,” udtaler præsidenten for den brasilianske dagbladsforening. På et debatmøde for nylig i Sao Paolo forsvarede Google's public policy director, Marcel Leonardi, at Google ikke betaler for indholdet og pointerede, at ”Google News kanaliserer en milliard klik til nyhedssider over hele verden.”

Ancestry.com sælges for 9 mia. kr.
Den europæiske Kapitalfond Permira står til at købe hjemmeside Ancestry.com for ikke mindre end 1,6 milliarder dollars, eller hvad der svarer til ca. ni milliarder kroner, skriver bl.a. The Wall Street Journal. På hjemmesiden kan brugerne stykke deres eget stamtræ sammen via digitale arkiver, og i øjeblikket har Ancestry.com omkring to millioner brugere. Med købet vil Permira gøre Ancestry.com til et privat foretagende, efter at hjemmesiden har været på Nasdaq-børsen i tre år. Tidligere på året købte Ancestry.com selv Archives.com for 100 millioner dollars i et forsøg på at få endnu flere brugere, skriver CNET.

Pinterest giver mest inspiration
Selv om Pinterest foreløbigt kun har 10 millioner brugere, så slår billeddelingstjenesten klart storebroren Facebook, når det gælder om at give brugerne inspiration til at købe produkter online på baggrund af de ting, som de ser på de to sociale netværk. Det viser en undersøgelse fra BizRate, skriver Mashable. Undersøgelsen, der baserer sig på svar fra 7,431 online-købere, viser, at mere end 70 procent af de adspurgte Pinterest-brugere fortalte, at de brugte det billede-dominerede netværk til at få inspiration til, hvad de havde tænkt sig at købe. Samme svar gav kun 17 procent af de adspurgte Facebook-brugere.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også