Dansk reklamemarked klarer sig værst i Norden

Ny rapport viser, at det danske reklamemarked er hårdest ramt i Norden, mens Norge som eneste land viser vækst.
Thomas Bo Christensen

En ny rapport fra det Nordiske institut IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) viser, at Danmark havde det sværest blandt nordiske reklamemarkeder i første halvår 2012.

I en pressemeddelelse skriver IRM, at værdien af reklameindkøb i Danmark totalt set faldt med 4,1 pct. i første halvår 2012 sammenlignet med første halvår 2011.

”At Danmark har det så svært med hensyn til reklamemarkedet, skyldes den generelt svage økonomiske udvikling og specielt et lavt privat forbrug,” lyder det fra instituttet.

Norge kom bedst igennem halvåret som det eneste land med en stigning på plus 0,9 pct.

Både Finland og Sverige har oplevet en negativ udvikling med henholdsvis minus 1,5 pct. og minus 0,1 pct. i første halvår 2012 sammenlignet med 1. halvår 2011.

I løbet af perioden voksede det samlede nordiske reklamemarked dog en smule udtrykt i euro, takket være en styrkelse af de skandinaviske valutaer, skriver instituttet. Den samlede omsætning var 4,8 mia. euro i første halvår 2012.

Statistikken er udarbejdet på baggrund af oplysninger fra Dansk Oplagskontrol (Reklameforbrugsundersøgelsen) i Danmark og TNS-Gallup i Finland.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også