Annoncefald tager til i Berlingske

Den samlede annonceindtjeningen i Berlingske Media dykkede yderligere i tredje kvartal. Bladsalget faldt også, men mindre end i årets første halvår.

Annoncefaldet fortsætter i Berlingske Media. I juli, august og september lå koncernens samlede annonceomsætning 18 pct. under den samme periode året før. Nedgangen er dermed taget til siden første og andet kvartal, hvor annoncesalget dykkede henholdsvist 13 pct og 15 pct.
Det viser kvartalsopgørelsen fra Berlingskes britiske ejer Mecom Group. 

Trækker man den nedlagte gratisavis Urban ud af regnestykket, er faldet "kun" 15 pct. i 3 kvartal, men stadig stigende set i forhold til første halvår. 

Man skal dog have in mente, at man i kvartalstallene sammenligner med en valgkampsperiode, hvilket kan forvride tallene en smule. Annonceomsætningen i tredje kvartal 2011 var positivt påvirket af de politiske kampagner om til folketingsvalget den 15. september. 

Bladsalgsfald stilner af
Omsætningen i bladsalg er også faldet, men ikke så hurtigt som i årets første halvår. I de første seks måneder var bladsalget i Berlingske Media samlet set 14 pct. lavere end i samme periode 2011. I tredje kvartal er faldet "kun" 9 pct. 

Samlet er omsætningen i Mecoms danske aktiviteter, det vil sige Berlingske Media, faldet 9 pct. i tredje kvartal. Faldet er lidt stejlere end i første halvår, hvor koncernens omsætning faldt 8,3 pct.

Indtjeningen på distribution er øget en smule, hvilket hjælper på den samlede omsætning. 

Salgsprocessen fortsætter
Mecoms ledelse skriver i kvartalsrapporten, at det strategiske gennemsyn af koncernen fortsætter. Det er den proces, der skal hente værdi til aktionærerne  - blandt andet ved et muligt frasalg af gruppens aktiviteter - herunder Berlingske Media.

- JHT

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også