Global: New York Times på annoncør-rov i Brasilien

New York Times opretter lokal-sproget website i Brasilien, annoncemarkedet svækkes i Norge, og krigen mellem sociale netvæk intensiveres...
Thomas Bo Christensen

New York Times tager til Brasilien
New York Times går nu på nye jagtmarker. Avisen vil oprette en portugisisk-sproget netudgave af avisen i Brasilien næste år i et forsøg på at få del i det latinamerikanske annoncemarked. Den nye side vil både indeholde oversættelser af artikler fra New York Times, men også originalt, lokalt indhold. Planen kommer i kølvandet på sommerens lancering af den amerikanske avis på kinesisk. Den brasilianske udgave vil komme uden den digitale abonnementsmodel, som nyt.com selv har, men udelukkende leve af annoncer, skriver Financial Times. Financial Times har i øvrigt selv annonceret, at avisen vil gå ind på det latinamerikanske marked.

Annoncemarked på skrump i Norge
Det er langt fra kun i Danmark, at annoncemarkedet oplever en opbremsning. I Norge er der i dag kommet tal for udviklingen i annonceomsætningen i de første ni måneder af året, og også her holder annoncørerne tilbage. Sammenlignet med de første ni måneder af 2012 i forhold til 2011, så er har annoncører investeret 1,1 procent mindre, og ser man på september isoleret er nedgangen på 4,6 procent sammenlignet med i fjor, skriver Kampanje. ”Det skyldes hovedsageligt et fortsat voldsomt fald i avisannoncering og magasiner. Det udgør så mange penge at vækst i de andre mediekanaler ikke kan hindre at totalmarkedet går ned. Signalerne, vi får, tilsiger, at vi tror, at det ikke vil blive bedre i oktober, men at det bliver et fortsat fald i annonceringen,” siger Jarle Thalberg i Aegis Media Norge til kampanje.

Krig på netværk
Facebook, Twitter, LinkedIn og andre sociale netværk er stigende grad i krig om annoncepenge, skriver Financial Times. Avisen skriver, at hvor klimaet mellem de forskellige netværk tidligere var præget, at de promoverede hinanden og delte data, så er der indledt en fejde, der i høj grad handler om blive mere selvstændige og i sidste ende om at tiltrække annoncører. ”Alle (de sociale netværk, red.) er under et intenst pres,” lyder det fra Jed Williams fra analysefirmaet BIA/Kelsey.

Ny topchef til Teracom
Net- og tv-operatøren Teracom får ny koncernchef, og det bliver Åsa Sundberg, der kommer fra mobiloperatøren Net1. Hun skal til december erstatte Crister Fritzson, som i dag er koncernchef i Teracom Group, skriver dagensmedia.se.

- TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også