Danske avishuse har Nordens laveste lønsomhed

Der skal flere sparerunder til, hvis de danske avishuse skal matche omkostningsniveauet hos deres nordiske konkurrenter.

De store danske dagbladskoncerner er væsentligt dyrere i drift end deres nordiske konkurrenter. Og det kan koste flere sparerunder, især for Berlingske Media, der i 2011 havde udgifter for 93 kr. for hver 100 kr., de tjener. Det skriver Økonomisk Ugebrev. JP/Politikens Hus lå lidt lunere i 2011 med en omkostningsprocent på 91.

Sommerens og efterårets mange sparerunder viser, at de danske avishuse har et skarpt øje på omkostningssiden, som de forsøger at tilpasse de faldende annonceindtægter og oplag.

Men der er stadig lang sparevej at gå, hvis de to danske mediehuse skal kunne måle sig med de nordiske giganter Schibsted og finske Sanoma, der begge har en omkostningsprocent på 85 pct.

Er det ambitionen, skal både JP/Politiken og Berlingske Media skære en kvart mia. kr. af omkostningerne, skriver Økonomisk Ugebrev.

Betydning for salg
For Berlingske Media er omkostningsniveauet og sammnenligningen med andre mediehuse ganske væsentlig i forhold til et muligt salg. Interesserede købere kan se det som ulempe. Men også som en mulighed for at spare og dermed øge resultatet. 

"Hvis køberen skønner, at omkostningerne kan nedbringes til konkurrenternes niveau, så er der tale om et potentiale for yderligere besparelser og øget indtjening. Men hvis omkostningerne mere eller mindre er låst fast på det høje niveau, så kan det hæmme konkurrenceevnen og afskrække en køber," siger John G. Sørensen, partner i PwC, til Økonomisk Ugebrev. 

Eller med andre ord: En køber kan øjne muligheden for at kunne spare sig til et bedre resultat i Berlingske Media. 

Mindre koncerner
Når man sammenligner de fire koncerner, skal man dog have in mente, at de danske mediehuse er betydeligt mindre end både Sanoma og Schibsted, der har aktiviteter i mange forskellige lande. Desuden har koncernerne nogle titler i porteføljen, der i oplag langt overstiger danske aviser. Og netop oplagstal - og det at kunne afsætte den kostbare journalistiske råvare i mange kopier -  vejer tungt i et printmarked.

Sanoma udgiver nordens største avis Helsingin Sanomat, der har et oplag på omkring 400.000. Mens Schibsted udgiver Norges største avis VG, der har et oplag på knapt 190.000 og Sveriges største avis Aftonbladet. 
Schibsted-koncernen har også fokus på omkostningerne. Denne sommer meldte koncernen ud, at udgifterne skulle reduceres med 400 mio. nkr. inden 2015. 

Faktaboks bragt med tilladelse fra Økonomisk Ugebrev

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også