Q3: Så mange annoncer havde aviserne

Se hvilke dagblade, der havde flest og færrest annoncemillimeter på avissiderne i 3. kvartal.

Sommerens dyk i annoncesalget, der har været med til at udløse flere sparerunder blandt avishusene i efteråret, ser ikke ud til at være afsluttet i sensommeren.

I hvert fald er antallet af annoncer i dagbladene faldet i 3. kvartal i forhold til sidste år, viser tallene fra Gallup Adfacts, der optæller antallet af annoncemillimeter i en række aviser.

Hårdest ser det ud for regionalaviserne Århus Stiftstidende og Nordjyske Stiftstidende, der både har haft dybe fald i annoncemængden på hverdage og i søndagsavisen, mens JydskeVestkysten og Fyens Stiftstidende også har oplevet tilbagegang, men med lidt større forskel på udviklingen på hverdage kontra søndag.

Blandt de landsdækkende dagblade er det fortsat Information, der tegner sig det store fald i annoncemængden efter den strategiske omlægning sidste år, hvor annoncesalget blev lagt ud af huset. Gratisaviserne Metroxpress og 24timer, der også har døjet med fald i læsertallet de seneste måneder, har også haft et 3. kvartal med langt færre annoncer på siderne end sidste år. 

Morgenaviserne er sluppet bedre igennem kvartalet, dog ser de tre seneste måneder ud til at have gjort ondt på Politiken på hverdage, mens søndagsudgaven har haft markant flere annoncer på siderne.

Tallene siger alene noget om mængde og volumen - og ikke noget om, hvor stor indtjening aviserne har haft på annoncerne. 

- LR 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også