Flyvholm: Stort sparehug nødvendigt

Den omfattende sparerunde i Mediehuset Nordvestsjælland gearer huset til lavvækst, siger chef Mogens Flyvholm, der forventer lavere omsætning i 2013.

I denne uge blev medarbejderne i Medieselskabet Nordvestsjælland, der bl.a. udgiver dagbladet Nordvestnyt, indviet i spareplanen 'Udvikling gennem omlægning', der skal nedbringe udgifterne med 8,6 mio. kr. i selskabet gennem afskedigelser og omstruktureringer.

Hvor mange stillinger, der skal skæres for at nå målet, vil chefredaktør og adm. direktør Mogens Flyvholm ikke sætte tal på - det vil afhænge af de kommende to ugers forhandlinger med de ansatte.

"Vi har sat et overordnet sparemål, og det giver sig selv, at med så stort et beløb, så vil det gå mest ud over redaktionerne, men vi ser meget positivt på alternative veje som f.eks. muligheden for at gå ned i tid, og vi ønsker at tage medarbejderne mest muligt med i beslutningsprocessen," siger Mogens Flyvholm.

Omlægning og online betaling
Ud over afskedigelser skal omkostningerne gåes igennem med tættekam, og produktionen i huset omlægges. Det betyder først og fremmest, at "siloopbygningen", hvor ugeaviser og dagblad redaktionelt har været adskilt, brydes ned. Reporterne rykker tættere sammen med henblik på at kunne skrive til flere platforme.

"Der vil ikke blive nedlagt lokalredaktioner eller titler, men vi skal udnytte synergierne bedre," siger Mogens Flyvholm.

Endelig regner huset med at indføre brugerbetaling på netavisen Nordvestnyt.dk inden nytår - en målsætning, der ikke er affødt af spareplanen, men var i støbeskeen på forhånd, men som nu får ekstra opmærksomhed.

 "Vi vil have større fokus på det digitale, men vi gør os ingen forhåbninger om, at det digitale salg kan kompensere for omsætningstabet i avis- og annoncesalg," siger Mogens Flyvholm.

Omsætningsfald i 2013
Sidste år fik Medieselskabet Nordvestsjælland et beskedent overskud, men i år er der udsigt til negative tal på bundlinjen - også fordi omkostningerne til at gennemføre spareplanen vil blive medtaget i år. Næste år budgetteres med et plus, men også et omsætningsfald i forhold til i år. 

"Vi forventer en lavere omsætning, og derfor har vi valgt at tage et ordentligt hug nu i omkostningerne. Til forskel for de andre gange, hvor vi har sparet, fordi vi var bagud, så vil vi her være på forkant og indstille os på lavere omsætning på forhånd," siger Mogens Flyvholm.

"Vi befinder os i et paradigmeskifte, hvor interessen for det digitale vokser, og det skal vi imødekomme og samtidig tænke mere kreativt for at skabe vækst. Det er en meget svær øvelse, fordi omsætningen på digitale brugere er langt lavere end på en avisabonnent," siger Mogens Flyvholm, der pointerer, at en del af strategien fremover derfor også handler om at gøre mere for at bremse sivningen blandt abonnenter.

Frem for at fokusere på at skaffe nye abonnenter for at kompensere for dem, der falder fra, skal huset altså blive bedre til at holde på de abonnenter, der er i butikken i forvejen.

Online fadæsen
Ud over faldet i annonceomsætningen er det vestsjællandske mediehus også ramt af massivt oplagsfald efter sammenlægningen af dagbladene Kalundborg Folkeblad og Holbæk Amts Venstreblad til dagbladet Nordvestnyt. Beslutningen om at gå fra to titler til en fortryder Mogens Flyvholm dog ikke - det eneste, han set i bakspejlet ville gøre om, handler om online strategien.

"Den fejl, jeg synes, vi har begået, har været at give for meget gratis væk på nettet. Det siger sig selv, at det kan vi ikke tillade os at gøre, men vi lod os rive med af den eufori, der var på det tidspunkt. Det kan man så begræde, men vi skal videre."  

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også