Stiften skærer 18 stillinger med ny plan

Århus Stiftstidende præsenterer moderniseringsplan, der betyder nedlæggelse af stillinger og indførelse af digitale abonnementer.
Thomas Bo Christensen

Århus Stiftstidende og de lokale ugeaviser tager nu hul på en omfattende moderniseringsplan, skriver mediehuset i en pressemeddelelse.

Digitale nyhedsabonnementer og omlægninger af Stiftens avisudgave er en del af løsningen. Planen indeholder også en forventet nedlæggelse af 16 redaktionelle stillinger og to kommercielle i forbindelse med gennemførelsen.

Skal sikre økonomien
Målet med planen er at sikre en fremtid med en sund økonomi, stærke medier og et digitalt udviklingsperspektiv, skriver ledelsen.

Gennem de sidste år har der været gennemført en række forandringer i Mediehus Aarhus, og planen som blev præsenteret for medarbejderne i dag er en naturlig forlængelse af det arbejde, der allerede har været i gang i mediehuset, lyder det i pressemeddelelsen.

"Mange har mellem år og dag haft travlt med meninger om Århus Stiftstidendes fremtid. Nu vil vi gerne en gang for alle hamre en pæl igennem enhver usikkerhed med en moderniseringsplan, som gør avisen til en sund forretning med en række stærke produkter og helt fremme i forreste række, når det gælder tilbud på de digitale medieplatforme," udtaler chefredaktør Turid Fennefoss Nielsen.

Planen i hovedtræk
I hovedtræk går mediehusets plan ud på, at indføre digitale abonnementer, omlægge og effektivisere måden de lokale ugeaviser produceres på og omlægge printudgaven af Stiften.

I fremtiden vil meget mere stof komme ud og ligge på stiften.dk, og avisen vil fremover få mere debatstof og mere kultur, ligesom navnestoffet vil fylde mere i avisen. Stoffet fra nuværende daglige tilllæg til avisen (Østjylland og de tematiske tillæg i Midt-nyudgaven) bliver fremover samlet i én 2. sektion. Stiften-panelet genoplives, og i det hele taget vil Århus Stiftstidende knytte tættere bånd til læserne gennem en lang række tilbud om læserrejser, vinklubber og andre kundefordele.

“Denne omlægning er en naturlig følge af den udvikling, vi har gennemgået i mediehuset de sidste fire år. Skridtet mod betalt indhold på nettet, er måske så bare et større skridt end de forrige, vi har taget - men vi fornemmer, at tidspunktet er rigtigt, og vi glæder os til at præsentere vores læsere for de nye digitale abonnementer,” siger Turid Fennefoss Nielsen i meddelelsen.

Nedlæggelse af stillinger
Omlægningerne af arbejdsgangene, de store skridt i den digitale retning og den nye måde at producere ugeaviserne på kommer også til at få betydning for antallet af medarbejdere.

“Denne plan indebærer afskedigelser af medarbejdere, det er jeg ked af at måtte sige, men der er ingen vej fremad for os, hvis ikke vi har modet til at tage de nødvendige skridt. Og, vi har fortsat det største antal journalister, der udelukkende dækker Aarhus og de omkringliggende kommuner, det bliver der ikke lavet om på,” siger Turid Fennefoss Nielsen.

Det forventes altså, at der vil blive nedlagt 16 redaktionelle stillinger og to kommercielle i forbindelse med gennemførelsen af planen. I dag udgør den samlede redaktionelle stab 56 medarbejdere. Senere i årets sidste kvartal lanceres Stiftens digitale abonnement.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også