MediaWatch

Berlingske klager over Detektor

Pressenævnet skal nu afgøre "frugt og grønt"-tvist mellem Berlingske og DR's faktatjekker-program 'Detektor'.

Berlingske sender én pressevagthund efter en anden, skriver Journalisten.dk.

Det sker efter en af avisens artikler spillede en hovedrolle i DR's faktatjekkende program 'Detektor'. Af artiklen fremgik det, at op mod 45.000 danskere de seneste år er blevet syge af at spise udenlandsk frugt og grønt. Et stærkt overdrevet tal, konkluderede 'Detektor'.

Berlingske blev dog ikke forelagt kritikken i Detektor, og det udløste en klage fra avisen til DR, der imidlertid afviste at bringe en berigtigelse, da man ikke mener, at det er Berlingske, der står for skud i programmet, men derimod tallene fra Fødevarestyrelsen, som Berlingskes artikel bygger på. Den køber Berlingske-chefredaktør Jens Grund dog ikke, og han har derfor sendt klagen over Detektor videre til Pressenævnet.

"Samlet set må DR's forskellige indslag uvægerligt efterlade læserne og lytterne med det indtryk, at Berlingskes journalister i bedste fald har gjort deres arbejde dårligt og i værste fald har ønsket at manipulere med virkeligheden," skriver chefredaktør Jens Grund i klagen til Pressenævnet.

Detektor-redaktør Mads Bøgh Johansen erkender, at det var en fejl, at Berlingske ikke blev orienteret om historien, men mener som nævnt, at det fremgår af Detektors historier, at Berlingske ikke kan klandres for deres udlægning af tallene fra fødevaremyndighederne.

- LR

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs