JV udkommer nu 365 dage om året

Der er penge i at udkomme på de helligdage, hvor læserne netop har tid til at læse avis, forventer JydskeVestkysten, der fra nu af dropper seks avisfrie-dage.

Fremover skal JydskeVestkysten ikke genlæse gamle aviser i jule-, påske- og pinsedagene. 
Avisen skal udkommer hver dag og hæver altså antallet af udgivelsesdage fra 359 til 365. 

"Det gør vi, fordi vi ved, at netop i helligdagene har vores læsere rigtigt god tid til at læse avis. Og så gør vi det selvfølgelig også, fordi vi kan se en forretning i det. Vi ser en mulighed for at skabe tiltrængt ny omsætning - både på annonce- og abonnementssiden," siger chef for Syddanske Medier og chefredaktør for JydskeVestkysten, Peter Orry. 

Med en cirkapris på 10 kr. per avis, vil et års abonnement stige omkring 60 kr. JydskeVestkysten har i øjeblikket omkring 55.000 hverdagsabonnenter og 60.000 søndagsabonnenter, så hvis alle abonnenter vælger at takke ja til de ekstra aviser, kan det groft regnet øge abonnementsomsætningen med over 3 mio. kr. 

Også udgifter
Det er naturligvis ikke gratis at sende seks ekstra avise på gaden. En stor del af aviserne skal forproduceres, men der skal også være ekstra vagter på helligdagene. 

"Det kræver, at vi skal være på arbejde hver dag – også de dage, hvor folk helst vil være sammen emd deres familie. Vi forsøger at gøre det så skånsomt som muligt og lukker aviserne forholdsvist tidligt de dage, så folk ikke skal sidde juleaften og lave avis til næste dag," siger Peter Orry.

Helligdagsaviserne vil efter planen også indeholde nogle af de avisens tillæg og temaer.  

Beslutningen er først blevet meldt ud i dag, og medarbejderne har endnu ikke nået at diskutere udsigten til at skulle arbejde i jul, påske og pinse, fortæller tillidsmand på JydskeVestkysten Steffen Lillemoës.

"Vi må jo tage en forhandling med ledelsen om, hvordan det kan organiseres. Men umiddelbart vil jeg tro, at der ikke er begejstring over det her. Det kommer skævt ind på nogle meget hellige helligdage," siger han.

Aftalerne mellem ledelsen og medarbejderne skal helst være på plads inden juleaviserne skal produceres. 

Udover de ekstra udgifter til helligdagslønninger, er det også dyrere at distribuere aviserne i de dage, hvor de andre aviser holder ferie. Peter Orry håber derfor, at andre aviser følger trop og skruer op for ferieaviserne. 

"Avisen er ikke død"
Ud over forhåbningerne til forretningsmæssig gevinst ved de ekstra aviser, så skal opgraderingen af printaviserne også fortælle læserne, at JydskeVestkysten holder fast i printavisen.  

"Vi også gør det her for at sende det signal, at vi tror på vores produkt, at kunderne vil betale for at få det i de seks ekstra dage og på, at den trykte avis har en fremtid og vil være her mange år endnu," siger Peter Orry.

Han fortæller, at JydskeVestkysten har målt temperaturen og ringet til en række abonnenter. Overvejende er ideen om ekstra aviser blevet godt modtaget.   

- JHT

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også