Så meget skal Berlingske Media koste

De britiske analytikere er ikke enige: Berlingske Media er mellem 710 mio.kr. og 950 mio.kr. værd.

Mecom kan indkassere knapt 950 mio. kr. for Berlingske Media, vurderer det britiske finansielle rådgivningsfirma Peel Hunt.

Investeringsbanken Canaccord Genuity er mere skeptisk og vurderer, at Berlingske Media  er omkring  710 mio. kr. værd, men forhåbenligt kan indbringe lidt mere ved et salg.
 
Da Mecom købte Orkla Media for næsten 7 mia. kr. i 2006, vurderede analytikere, at den danske del af koncernen var halvdelen, ca. 3,5 mia. kr. værd. I dag vurderer analytikere altså, at værdien af Berlingske Media på seks år er faldet til under en tredjedel af købsprisen.

Lavere end Edda Media
Analytikerne vurderer prisen ved at gange selskabets driftsresultat op med en bestemt faktor. Peel Hunt, der har den højeste vurdering af Berlingske Media, ganger Mecoms driftsresultat EBITDA (resultat før skat, renter og afskrivninger) med faktor 5.25. Det giver en aktiekurs på 167 pence – hvilket er omkring det dobbelte af dagsprisen, der ligger på 81 pence.

Analytiker Patrick Yau forklarer, at lignende virksomheder historisk er blevet solgt for mellem 3,5 og 7,7 gange EBITDA, og at man i det nuværende marked skal have forsigtige forventninger. Mecoms norske forretning, Edda Media, blev i juni solgt til norske A-pressen for 7,66 gange selskabets driftsresultat, men så meget vil Mecom næppe få for Berlingske Media, vurderer han.

”Vi vurderer, at en ratio på lige over 5 er et realistisk bud på hele Mecom-gruppen. Den danske del af forretningen vil sandsynligvis være sværere at sælge og derfor være lidt lavere, ” siger han.

Vurderingen fra Canaccord Genuity læner sig op af en Ebitda-ratio på knap 4,5, men analytiker Simon Davis kommenterer, at en salgspris kan ligge lidt over det. 

Vurderingerne flugter omtrent med den britiske investeringsbank Collins Stewart, der for knapt et år siden, vurderede Berlingske Media til 800 mio. kr. 

Ikke presset på tid
Berlingske Medias beslutning om at hyre en finansiel rådgiver, har sat ekstra fokus på, at nu sætter Berlingske fart på salgsprocessen. Mecom vil bestemt gerne afhænde Berlingske Media, men selskabet har ikke travlt, siger de britiske analytikere.

Et salg vil næppe falde på plads før sommeren 2013, vurderer Simon Davies fra Canaccord Genuity. Og det er lang tid, vurderer han - et hurtigt salg ville være tre til fire måneder.

“Salgsprocessen er ikke specielt presset på tid. Mecom har en solid balance (efter salget af Edda Media, red.) og kan bruge så lang tid, de vil, for at finde det tilbud, der giver aktionærerne størst værdi,” siger han til MediaWatch.

Patrick Yau fra Peel Hunt forventer, at processen vil gå lidt hurtigere.

”Mecom har ikke givet sig selv en deadline, men et gæt vil være, at der er fundet en løsning inden udgangen af dette regnskabsår eller, hvis man skal være lidt mere forsigtig, om seks måneder,” siger han.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også