Analytiker: Mecom har besluttet sig for salg

Selv om Mecom formentlig kan vente et par år med at sælge Berlingske Media, så tyder alt på, at briterne vil af med koncernen nu, lyder det fra analytiker.
Thomas Bo Christensen

Berlingske Media meldte i dag ud, at det bliver den svenske bank SEB Enskilda, der skal være finansiel rådgiver i en proces, som ifølge topchef Lisbeth Knudsen måske kan føre til et salg af koncernen fra ejeren Mecom.

I dagens udgave af Berlingske siger hun, at et salg afhænger af ”de konditioner, herunder pris", som viser sig i processen, og at "i sidste ende skal Mecom jo så tage stilling til, om betingelserne er til stede for i det hele taget at sælge." 

Men spørger man partner i revisions- og konsulentfirmaet PwC, John G. Sørensen, der har særlig ekspertise inden for medieområdet, så er beslutningen om at hyre en finansiel rådgiver et klart signal om, at Mecom vil sælge – og at briterne formentlig ikke har tænkt sig at vente:

”Der er ingen tvivl om, at hvis man har hyret en finansiel rådgiver, så er det fordi, man har nogle helt konkrete ønsker om salg. Men hvis markedet er så elendigt, og køberinteressen ikke er til stede, så selvfølgelig kan de beslutte at trække sig og sige, ”så venter vi”. Men der er ingen tvivl om, at de (Berlingske Media red.) er på salgslisten, og Mecom kender jo markedet, så de hyrer jo ikke en finansiel rådgiver, hvis de ikke tror på, at de kan få en pris, der er acceptabel,” lyder det fra John G. Sørensen.

Luft til bankerne - foreløbigt
Ifølge John G. Sørensen har Mecom i princippet råd til at vente i omegnen af 2-3 år, inden Berlingske Media skal være solgt, fordi de med salget af Edda Media fik luft til deres kreditorer.

”Så de står jo ikke i en situation, hvor de skal sælge inden for 14 dage. De har fået solgt andre investeringer og fået nedbragt deres bankgæld betragteligt, så de står ikke i den kattepine, som de gjorde inden seneste salg (Edda Media red.), hvor bankerne virkelig satte tommelskruerne på. Selvfølgelig er de ikke gældsfrie, men de bør være i en situation, hvor de er i en fornuftig dialog med deres banker. Og bankerne har jo også en interesse i, at Mecom kommer fornuftigt ud af det her, så hvis Mecom siger, at det er business-mæssigt fornuftigt at vente et år, så tror jeg, at bankerne siger god for det. Men omvendt hyrer de jo ikke en finansiel rådgiver, uden at de tror på, at det er realistisk med et salg på nuværende tidspunkt,” siger John G. Sørensen og fortsætter:

”Og samtidig kan man spørge, om der virkelig er rationale i at vente? Der er selvfølgelig et konjunktur-element i det marked, vi har nu, og det kan man så håbe på, at det vender sig om et par år. Men det er der jo mange, som der stiller spørgsmålstegn ved. Det andet er, at der er en strukturel omstilling i mediebranchen, og jeg tror ikke på, at mediehuse lige pludselig vil blomstre op inden for en kortere tidshorisont. Så jeg kan ikke se, hvorfor man skulle sige, at om to år ser den udvikling anderledes ud.”

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også