Aviskrise kan hæmme Berlingske-salg

Berlingske Media er ramt af både et dårligt annoncemarked og faldende oplag, og det kan gøre et evt. salg mere besværligt, skriver Børsen.

Det dårlige annoncemarked og dalende oplag har ramt stort set alle landets dagblade. Men for Berlingske Media kan de to negative tendenser få konsekvenser i forhold til det eventuelle salg af virksomheden, skriver Børsen.

JP/Politikens Hus har som det eneste danske avishus ressourcerne til at købe Berlingske Media og er af analytikere, medier og fagfolk blevet udråbt som den nok mest sandsynlige køber. Huset har tidligere udtrykt interesse for Berlingske Media, der sidste halvår havde et driftsoverskud, ebitda, på 68 mio. kr., men en bundlinje på minus 38,7 mio. kr. Adm. direktør i JP/Politikens Hus, Lars Munch, siger til Børsen, at Berlingske Medias "betydelige økonomiske vanskeligheder skærper ikke interessen" for et evt. opkøb.

I den svenske mediekoncern Bonnier, der i forvejen ejer dagbladet Børsen og også har været nævnt som en af de mulige købere, peger koncernchef Jonas Bonnier på, at Danmark ikke er "et af Europas letteste markeder at drive avis i". 

Medieanalytiker Henrik Schultz, Sparbank1 Markets, siger til Børsen, at der generelt er mindre interesse for at købe og sælge, når markedet går dårligt.

Ifølge "en finansiel kilde i London", Børsen har talt med, har Mecom indstillet sig på, at processen kan trække ud, og at det højst sandsynligt bliver Mecoms polske aktiviteter - og altså ikke Berlingske Media - der bliver solgt først. 

- JHT 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også