MediaWatch

Fagblad: Ekstra Bladet annoncerer for menneskehandlere

Ekstra Bladet har bragt sexannoncer for flere bordeller, hvor en bagmand i dag er sigtet, tiltalt eller dømt for rufferi eller menneskehandel, skriver Journalisten.

Der er en klart link mellem ulovlig udnyttelse af prostituerede og Ekstra Bladets sexannoncer. Avisen har bragt annoncer for knapt tre af fire bordeller, hvor en bagmand er blevet tiltalt, sigtet eller dømt for rufferi eller menneskehandel. 
Det skriver Journalisten.dk, der har gennemgået bladets annoncer. 

Massageannoncer udgør ifølge chefredaktør Poul Madsen udgør mellem 6 og 10 pct. af Ekstra Bladets annonceomsætning. Avisen er ofte blevet anklaget for at rubrikannoncerne skulle dække over kriminalitet. Men dette er tidligere blevet afvist af chefredaktøren.

Men Journalisten har samlet detaljer om 26 sager fra de sidste fire år, hvor nogen er blevet enten sigtet, tiltalt eller dømt for bordeldrift, menneskehandel eller begge dele. Sagerne omfatter adresser på 69 bordeller samt telefonnumre til escort, og af dem har 51 - altså ca. 75 pct. -  annonceret i Ekstra Bladet i den periode, som sagerne har omhandlet. 

Poul Madsen skriver i en mail til Journalisten, at Ekstra Bladet journalistisk har afdækket menneskehandel, og at annoncerne i avisen er lovlige. 

I princippet kan et medie godt straffes for at bringe annoncer for ulovlig prostitution. I praksis sker det dog sjældent. Lektor i strafferet, Trine Baumbach fra Københavns Universitet siger til Journalisten.dk, at den praksis bør tages og til revision. 

- JHT

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs