Salomonsen: A-pressen halvt i land

Det er lykkedes at sætte sit præg på udviklingen af mediemarkedet, men økonomisk er succesen udeblevet, siger afgående direktør for A-pressen, Bjarne Salomonsen.

Det er et væsentligt mediekapitel, der slutter, når adm. direktør Bjarne Salomonsen forlader A-pressen 1. januar. Dels er det et farvel til en direktør, der har haft adskillige fingre med i mediespillet de seneste 15 år, dels sætter det et foreløbigt punktum for ejeren LO's ambitioner på mediemarkedet.

I 2009 foretog A-pressen sin seneste offensive investering, da Avisen.dk blev lanceret i partnerskab med Freeway. I årene efter er A-pressens aktiviteter droslet ned, og porteføljen slanket. Dels på grund af to konkurser i selskaberne Vermø og Par no. 1, som A-pressen var medejer af, dels på grund af forårets frasalg af nyhedsbureauet Newspaq til Ritzau og ejerandelen af MediaWatch, der blev solgt til JP/Politikens Hus.

"Det er ikke et brat strategiskifte, der er sket. Det er kommet krybende, fordi vi stoppede med at nyudvikle og investere efter Avisen.dk, og siden også valgte at sælge noget fra, der gav fornuft at sælge. Nu er der fire selskaber tilbage og at gå til bestyrelsesmøder i fire selskaber er ikke et fuldtidsarbejde, skulle jeg hilse at sige," siger Bjarne Salomonsen, 62.

Han uddyber, at beslutningen om at stoppe som direktør har været undervejs i et års tid. Udsigten til trappe ned - både arbejdsmæssigt og forretningsmæssigt i A-pressen - matchede ikke mediemanden, hvis professionelle liv de seneste 15 år har handlet om at sætte i værk og udvikle.

Farvel til LO-millioner: Kurs mod overskud
A-pressens fire resterende medejerskaber; Metroxpress (24,5 pct.), Avisen.dk (50 pct.), Distribution Plus (40 pct.) og JSL Media (25 pct.) er alle et resultat af det strategiske spor. Et spor Bjarne Salomonsen lagde fra begyndelsen som direktør - den gang A-pressen først og fremmest var lig med dagbladet Det Fri Aktuelt (tidligere Aktuelt og før da Social-demokraten).

"Den strategi, vi lavede, da jeg kom til, var i virkeligheden den, der førte til Det Fri Aktuelts lukning. Den gang fik vi 100 mio. kr. i tilskud fra LO om året og drev reelt en underskudsgivende virksomhed. Nu lavede vi en strategi, der handlede om at drive en publicistisk virksomhed, der kunne hvile i sig selv og stadig give et overskud, der kunne bruges til at udvikle for," siger Bjarne Salomonsen.

Med lukningen af Det Fri Aktuelt forsvandt også det årlige milliontilskud fra LO. A-pressen gik i gang med at investere i nye medietyper med nye distributionsformer og forretningsmodeller - som det gratis ungdomsmagasin Tjeck Magazine, gratisavisen Metroxpress og senere Ritzau-udfordreren Newspaq og nærværende branchesite, MediaWatch.

Facit får ikke topkarakter
Frem til og med 2007 lykkedes det også at komme ud med det overskud, der var et strategisk mål. Siden har fem år med gratisaviskrig afløst af finanskrise imidlertid bremset den udvikling, og A-pressen har givet underskud de seneste fire år år. Egenkapitalen i det ellers velpolstrede selskab er svundet fra et højdepunkt i 2007 på 200 mio. kr. til 60 mio. i 2011. Det skyldes ikke mindst, at LO sidste år ændrede ejerstrukturen i A-pressen og bl.a. købte de forbund, der var medejere, ud af selskabet.

Derudover har A-pressen udbetalt omkring 115 mio. kr. i udbytte til ejerne siden 2007, oplyser Bjarne Salomonsen, der ikke giver sig selv topkarakter for de senere års økonomiske score.

"Jeg er ikke 100 pct. stolt af facit, fordi der er ikke er noget, der er lykkedes fuldstændigt. Hvis det skulle være lykkedes 100 pct, så skulle vi have været med til at udvikle medieindustrien til en moderne verden og samtidig tjene penge, og det kan jeg ikke helt prale af er sket. Distribution Plus har i virkeligheden været den største succes, fordi det aldrig har haft underskud," siger Bjarne Salomonsen, der pointerer, at de fire resterende forretninger i A-pressen er godt i vej.

Distribution Plus er overskudsgivende, JSL Media og Metroxpress holder med svingende held plusset på bundlinjen. Avisen.dk redaktionelt har fået gennemslagskraft, men til gengæld har det svært økonomisk uden den mediestøtte, online medierne længe har været sat i udsigt fra politisk side.

Reklame-fiaskoen
Mindst tilfreds er A-pressen-direktøren med forsøget på at gøre sig gældende på reklamemarkedet.

"Den største fiasko har været at prøve at fastholde A-pressen i reklamebranchen. Det har vi aldrig tjent penge på og de gange, vi har forsøgt med fusioner, er det endt i konkurser, og det er klart, det er altid kedeligt," siger Bjarne Salomonsen med henvisning til engagementet i Vermø og Par no 1.

Har I været gode nok til at lukke de dårlige investeringer i tide?

"Jeg synes, vi alt i alt har været gode til at lukke ned, men det er klart, at det er svært, og hos os har det nok også altid været sådan, at vi ikke ville lukke noget ned med de menneskelige omkostninger, det har, før vi var helt sikre på, at det var det rigtige," siger Bjarne Salomonsen, der samtidig pointerer, at mediebranchen - og især den publicistiske del - ikke er de hurtige gevinsters legeplads.

"Vi har været tålmodige lige som andre ejere, f.eks. i forhold til MediaWatch, og været bevidste om, at hvis man skal udvikle, så skal man være tålmodig. Det er let at få ideer og se tendensen, men det er langt sværere at vide, hvornår det vil være økonomisk rentabelt at kaste sig ud i det," siger Bjarne Salomonsen.

De succesfulde parforhold 
Med undtagelse af nyhedsbureauet Newpaq har A-pressen få eneejerskaber. Forretningen skulle løftes i partnerskaber, og det har givet A-pressen og Bjarne Salomonsen berøring med en bred vifte af mediehuse gennem årene - fra Metro International til JP/Politikens Hus og Freeway.

"Vi har været en lille spiller, som har forsøgt at være med til at sætte en dagsorden for udvikling af medieverdenen. Det har vi ikke kunnet gøre selv, men hele tiden søgt samarbejdspartnere, der havde flere muskler, og som kunne driftssikre medierne. Det, mener jeg, har været den rigtige og eneste strategi, og det at have været lillebror over for nogle af de helt store spillere har været en god oplevelse," siger Bjarne Salomonsen, der ikke lægger skjul på, at rejsen for ham - opture såvel som nedture - har været toppen.

"Jeg har været så privilegeret, at jeg altid har synes, at jeg har haft verdens bedste job, og det har været fantastisk at arbejde i fagbevægelsen og have fået så frie hænder, som jeg har haft. Det mest negative har været, at jeg i visse epoker af mit liv har været mere kendt for at lukke ting ned og fyre folk end at bygge op. Derfor har det også været rart at være med til at sætte nye medier i gang," siger Bjarne Salomonsen.

Hvad kommer det til at betyde, at A-pressen nu spiller en mindre rolle i mediemarkedet?

"Hvis jeg skal være ærlig, tror jeg ikke det får den store betydning, det er vi trods alt for små til. Men jeg synes, det har været sjovt at være med til at skabe en udvikling."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også