Politikens Lokalaviser: Ugeavismarked i hård opbremsning

Især det jyske ugeavis-marked er udfordret, siger adm. direktør for Politikens Lokalaviser, Jan Halling.

Ugeavisernes generelt stabile indtægtsstrøm har fået et betydeligt knæk hen over sensommeren. Hos Fynske Medier er nedgangen i ugeavisomsætningen de seneste tre måneder en væsentlig årsag til, at huset i fredags indledte en større sparerunde. 

I JP/Politikens Hus ugeavis-forretning, Politikens Lokalaviser, der også driver en række ugeaviser i Sydsverige, melder adm. direktør Jan Halling også om et marked i opbremsning.

"Efter en fornuftig start på året – dog med april som en betydelig undtagelse - har vi de seneste måneder set en betydelig opbremsning i det danske salg i forhold til forventningerne. Der er meget store regionale variationer, hvor Jylland især er udfordret. Vi ligger i Danmark samlet set lidt under sidste års omsætning, men absolut en del under vores ambitioner for året, hvor vi mangler i nærheden af ti procent. Juli, august – og nu september – har været skuffende," skriver Jan Halling i et svar per mail.

Pressede annoncører
På den positive side tæller ifølge Jan Halling, at online salget (på bl.a. Lokalavisen.dk) er vokset stærkt i forhold til sidste år. Men generelt er vækstambitionerne for Politikens Lokalaviser ikke indfriet. Her ses de største skuffelser og afvigelser i forhold til årsbudgettet i et marked, der er præget af stærkt pressede annoncører.

"Printmarkedet er tilsyneladende præget af mangel på likviditet hos mange kunder, hvilket især påvirker mange mindre og mellemstore annoncører. Bureau- og storkunder planlægger tilsyneladende med stadig kortere horisont, og vi udfordres konstant på prisen.
Vi er dog fulde af fortrøstning takket være mange nye tiltag, og vi har en forventning om, at kunne udvide vores markedsandele i Jylland," lyder det fra Jan Halling, der ikke udelukker besparelser i år. 

"Vi ser ind i et marked, hvor det både kan fryse yderligere til – eller tø mere op. Vi vil fortsætte med at justere vore omkostninger løbende og er indstillet på at foretage nødvendige hurtige tilpasninger."

Hvad er jeres forventninger til årets resulatet?

"Selv om det svenske annoncemarked også har sine udfordringer, er vi i klar fremgang der, og vi har fortsat en ambition om at slå sidste års resultat i Politikens Lokalaviser på godt 20 mio. kr. (før skat, red.). Vores budgetmål var selvsagt højere, men i det nuværende danske marked må vi erkende, at vi næppe kan indfri vore ambitioner trods udpræget omkostningsbevidsthed. Ikke desto mindre vil selv en mindre fremgang i annonceomsætningen slå væsentligt igennem hos os, så en positiv vending kan stadig komme i 2012."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også