"Sommeren har været hårdere end forventet"

Tomgang på annoncemarkedet og ny salgsstrategi fik annoncetallet til at falde mere end forventet, siger adm. direktør på Information, Mette Davidsen-Nielsen.

Dagbladet Informations strategiskifte sidste år, hvor annoncesalget per 1. december blev udliciteret til bureauet Front Media, har sammen med stilstanden på annoncemarkedet sat sine spor.

I forhold til sidste år er antallet af annoncer dalet gevaldigt, og det kulminerede i sommermånederne med et dyk på 25 pct. i forhold til 2011. Selvom antallet af annoncer ikke siger meget om omsætning og indtjening bag, har det var været en sommer med et stejlere fald end forventet, siger adm. direktør Mette Davidsen-Nielsen på Information.

"Overordnet kan man sige, at outsourcing ikke bare er noget, man lige gør. Det tager sin tid, og vi har foretaget et skifte på et tidspunkt, hvor annoncemarkedet er rigtigt hårdt. Vi tror meget på den nye strategi for annoncesalget, men vi er som alle andre påvirket af markedet," siger Mette Davidsen-Nielsen.

"Vi var klar over, at der ville være en overgang i forbindelse med udlægningen, der ville betyde en nedgang i en periode. I foråret har vi ligget meget godt på linje med vores prognoser, men det er klart, at sommeren har været hårdere end forventet. Indtil maj gik det, som vi havde håbet og ventet, men i sommer har vi ligget noget under,"
siger Mette Davidsen-Nielsen, der ikke vil uddybe, hvor meget sommer-omsætningen gik under budget.

Ingen ændringer
Det skuffende sommersalg, der generelt har præget printaviserne og været med til at udløse sparerunder flere steder i eftersommeren, får dog ingen konsekvenser for driften på Information. Mere end annonceindtægter lever avisen af abonnementssalg, og her er avisen usvækket - i hvert fald at dømme på oplags- og læsertal for 1. halvår.

"Der er ingen ændringer. Vi har generelt meget fokus på vores omkostninger, og strategien er fortsat at stramme på alt, hvad vi kan, uden at det går ud over indholdet i avisen," siger Mette Davidsen-Nielsen, der uddyber, at forvetningerne til årets resultat er et overskud, men ikke i samme størrelsesorden som sidste år.

"Vi kom ud af 2011 med et ekstraordinært godt resultat på 2,1 mio. kr. Vi forventer et positivt resultat i år, men det er klart, at det er et hårdere år i år," siger Mette Davidsen-Nielsen.

Hos Front Media, der står for Informations annoncesalg og har specialiseret sig i annoncesalg til nichemedier med stærkt journalistisk fokus som Weekendavisen og Samvirke, tager man faldet med sindsro.

"Vi har lagt en ny strategi for annoncesalget, hvor vi har mere fokus på indtjening end volumen. Der er områder, hvor vi allerede har fået en bedre annonceindtjening, og så er der andre områder, hvor Information stadig har et større annoncepotentiale, som vi skal udnytte. Men vi har skiftet gear op ad bakke, og det er klart, at det kan mærkes," siger adm. direktør David Wall, Front Media, der som mange andre ikke tror, at tågen på annoncemarkedet letter i morgen.

"Jeg tror, den udvikling, vi ser, fortsætter ind i det nye år," siger han.

- LR

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også