Schibsted overvejer Berlingske-strategi

Den norske mediegigant overvejer at åbne eget nyhedsbureau for at spare penge.

Den norske del af Schibsted-koncernen skal spare og overvejer at etablere et internt nyhedsbureau. 

Mediegiganten, der blandt andet ejer tabloid-guldægget VG og morgenavisen Aftenposten, udmeldte i august, at koncernen skal sænke udgifterne med 500 mio. nkk over de næste to år. 

Som et led i spareplanerne overvejer Schibsted at droppe den norske pendant til Ritzau, NTB, og i stedet oprette et eget nyhedsbureau i koncernen. 

I grove træk er det den samme strategi om at producere mere internt i koncernen, som Berlingske Media ancendte, da de oprettede Berlingske NyhedsBureau, BNB, der gik i luften i januar 2012.  

Norske NTB er ejet af de store norske medievirksomheder. Amedia, der er sammensmeltningen af A-pressen og det tidligere Mecom-selskab Edda Media, er storaktionær med 39,7 pct af aktierne. Schipsted har næstflest aktier og ejer i alt 29,4 pct. 

Aktierne er ejet gennem Schibsteds forskellige aktiviteter, Aftenposten ejer eksempelvis godt 11 pct. af nyhedsbureauet.
Hvorvidt de vil sælge deres andele, hvis de trækker sig som kunder, er endnu uvist. 

"Vi har ingen tanker om at gå ud af ejerskabet af NTB," siger Aftenpostens chefredaktør, Hilde Haugsgjerd, til Journalisten.no. 

- JHT

  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også