Lille annonce-vækst i august-aviser
Afslutningen på sommerferien har udløst sparerunder i flere dagbladshuse herunder Berlingske Media, Politiken og senest Lolland-Falsters Folketidende.
Begrundelsen er altovervejende afmatningen på annoncemarkedet, og den tog til i sommermånederne - i hvert fald vurderet på antallet af annoncer i de landsdækkende dagblade.
Ifølge annonceopgørelserne fra Admonitor, der optæller mængden af annoncer i de 10 landsdækkende aviser, dykkede dagbladsannoncerne på avissiderne yderligere 2 procentpoint i sommermånederne juni, juli, august i forhold til 1. halvår. Her lå aviserne samlet i index 88, mens sommermånederne endte i index 86.
Isoleret set lover august dog mulig bedring for avisernes 2. halvår her fik aviserne hevet annoncer nok i land til et gennemsnitligt indextal på 89. Det er formentlig ikke så ringe igen i betragtning af, at annoncemængden i august 2011 var begunstiget af det den gang forestående folketingsvalg.
Uændret top og bund
I forhold til 1. halvår ændrede top-bund-billedet sig ikke. Kristeligt Dagblad har øget annoncemængden mest i år og lå i sommer i indeks 120 svarende til avisens snit for 1. halvår. Information ligger fortsat i bund og faldt ovenikøbet 10 procentpoint yderligere i sommer - fra index 85 i 1. halvår til 75 i sommermånederne.
For Børsen og Jyllands-Posten (som de eneste titler) var sommermånederne bedre end 1. halvår - i den forstand, at begge holdt niveauet fra sidste år, hvor folketingsvalget som bekendt gav ekstra annoncer til aviserne, mens de lå lidt lavere end sidste år i 1. halvår.
Resten af dagbladene havde en sommer med mere end ti procent færre annoncer end sidste sommer.
FAKTA
Annoncegrupper med størst vækst i august i indextal:
Fagforeninger 251
Forbruger elektronik 151
Spil og betting 150
Dagligvarer 120
Motor 113
Annoncegrupper med størst fald i august i indextal:
Tele 62
Boligudstyr 74
Rejser 83
Bolig 90
Supermarkeder 90
Politiske partier 3