MediaWatch

Lille annonce-vækst i august-aviser

Mængden af annoncer dykkede yderligere i sommermånederne i de landsdækkende dagblade, men august havde lille pil opad, viser tal fra Admonitor.

Afslutningen på sommerferien har udløst sparerunder i flere dagbladshuse herunder Berlingske Media, Politiken og senest Lolland-Falsters Folketidende.

Begrundelsen er altovervejende afmatningen på annoncemarkedet, og den tog til i sommermånederne - i hvert fald vurderet på antallet af annoncer i de landsdækkende dagblade. 

Ifølge annonceopgørelserne fra Admonitor, der optæller mængden af annoncer i de 10 landsdækkende aviser, dykkede dagbladsannoncerne på avissiderne yderligere 2 procentpoint i sommermånederne juni, juli, august i forhold til 1. halvår. Her lå aviserne samlet i index 88, mens sommermånederne endte i index 86.

Isoleret set lover august dog mulig bedring for avisernes 2. halvår her fik aviserne hevet annoncer nok i land til et gennemsnitligt indextal på 89. Det er formentlig ikke så ringe igen i betragtning af, at annoncemængden i august 2011 var begunstiget af det den gang forestående folketingsvalg.

Uændret top og bund
I forhold til 1. halvår ændrede top-bund-billedet sig ikke. Kristeligt Dagblad har øget annoncemængden mest i år og lå i sommer i indeks 120 svarende til avisens snit for 1. halvår. Information ligger fortsat i bund og faldt ovenikøbet 10 procentpoint yderligere i sommer - fra index 85 i 1. halvår til 75 i sommermånederne.

For Børsen og Jyllands-Posten (som de eneste titler) var sommermånederne bedre end 1. halvår - i den forstand, at begge holdt niveauet fra sidste år, hvor folketingsvalget som bekendt gav ekstra annoncer til aviserne, mens de lå lidt lavere end sidste år i 1. halvår.

Resten af dagbladene havde en sommer med mere end ti procent færre annoncer end sidste sommer.

FAKTA
Annoncegrupper med størst vækst i august i indextal:

Fagforeninger 251
Forbruger elektronik 151
Spil og betting 150
Dagligvarer 120
Motor 113

Annoncegrupper med størst fald i august i indextal:

Tele 62
Boligudstyr 74
Rejser 83
Bolig 90
Supermarkeder 90
Politiske partier 3

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs