Global: Twitter lancerer politisk stemningsbarometer

Twitter opretter politisk "Twindex", svensk public service-komite vil afskaffe licensen, og Schibsted-chef sætter mål på digital omsætning...
Thomas Bo Christensen

Twitter opretter politisk index
Hvilken præsidentkandidat er der mest hype om i dag? Det spørgsmål kan Twitter svare på frem til det amerikanske præsidentvalg i november, efter af det sociale medie har oprettet sit såkaldte ”Twindex”. Mashable skriver, at lanceringen er et slags politisk stemningsbarometer i forhold til de to præsidentkandidater, hvor Twitter hver dag scanner flere millioner tweets, som nævner en af de to politikere. Herefter opvejer antallet af tweets mod tweets om andre emner, hvorefter Twitter beregner en såkaldt ”Twindex-score” til hver kandidat. Ifølge Twitter er der hver dag omkring to millioner beskeder, der nævner en af de to kandidater.

Svensk komite vil afskaffe licens
Fremover skal der ikke være tv-licens i Sverige – i stedet skal der være en obligatorisk skat. Sådan lyder det fra den svenske public service-komite, som i en udredning anbefaler den nye finansieringsordning, fordi det vil fange de svenskere, der ikke betaler licens i dag, men som alligevel ser tv eller hører radio. Men Sveriges Radio er kritisk. Her mener man, at hvis der skal ske en ændring af den nuværende model, så skal det være til fordel for en mere langsigtet løsning, som sikrer, at der ikke sker politisk indblanding, skriver Kampanje. Det svenske kulturministerium oplyserg, at der ikke foreligger planer om at ændre tv-licensen.

Schibsted: Digitale indtægter skal fordobles
For nylig meldte de fire norske Schibsted-ejede aviser Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen ud, at de tilsammen skal spare for ikke mindre end 400 millioner kroner i løbet af de næste to år. Nedskæringerne skal især ske på papiraviserne, samtidig med at der frigøres penge til øget digital satsning, der kan øde indtægterne på nettet. Ifølge koncernchef Didrik Munch i Schibsted Norge skal den digitale omsætning kraftigt i vejret: "Den bør under alle omstændigheder i fordobles i løbet af tre til fem år. Det må være et minimum,” lyder det fra Munch til Kampanje. I fjor havde aviserne digitale indtægter for 231 millioner kroner, hvilket udgjorde fem procent af totalomsætningen.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også