Fynske Medier satser på flere opkøb

Ny vækststrategi med fokus på blandt andet opkøb og nye partnerskaber skal afbøde annoncetabene, der præger printmarkedet og truer årets overskud i Fynske Medier.

Printoplaget og annonceomsætningen taler det samme kedelige sprog. Derfor spejder det fynske mediehus bag blandt andre Fyens Stiftstidende og Fyns Amtsavis efter opkøbsmuligheder og partnerskaber i udkanten af mediehusets vanlige kerneforretning. 

Etableringen af reklame- og virksomhedsfilmselskabet ViDiBiLi, som Fynske Medier offentliggjorde i går, er første ryk i en ny strategi, der skal afbøde de dalende annonceindtægter og oplagsfaldet. 

"Når printmarkedet er under pres, som det er nu og har været i en længere periode, så skal vi kigge på andre muligheder for at sikre vores indtægts- og dermed forretningsgrundlag," siger Jens Rosener, adm. direktør i Fynske Medier.

"Store forventninger" til reklamefilm
Den adm. direktør understreger, at der ikke er omsætning i ViDiBiLi endnu, men at Fynske Medier forventer sig meget af selskabet, som er et samarbejde med Odense-virksomheden Esoft Systems, og hvis navn i øvrigt udtales bedst på (klingende fynsk).

"Vi har store forventninger til det. Vi har fundet den rette samarbejdspartner med et allerede eksisterende produktionsapparat til at producere i stor skala, og vi producerer efter et udviklet effektivt koncept," siger han.

Jesper Rosener vil ikke røbe, hvad præcist forventningerne er i forhold til omsætning eller resultater. Han ønsker heller ikke udtale sig om, hvordan ejerstrukturen i det nye selskab, altså – hvor stor en andel Fynske Medier sidder på. 

Hvad vækststrategien, der både fokuserer opkøb og organisk vækst ellers vil byde på, er han ikke rede til at afsløre.

”Vi har masser af planer, som vi forventer at gennemføre, så kan jeg ikke sige mere,” siger han. 

Dog er planen at vokse ud af – men ikke for langt væk fra – kerneforretningen i mediehuset, der i forvejen udgiver dagblade, ugeaviser og en række netmedier.

"De forretninger, vi vil etablere, være en del af eller købe, skal være nogen, hvor vi har de rette supplerende kompetencer. Vi går ikke ud i noget, der ligger langt væk fra vores nuværende forretningsområder. Virksomheds- og reklamefilm er et godt eksempel på et randområde, hvor der allerede er kompetencer i huset - blandt andet udnytter vi salgsstyrken," siger Jesper Rosener, der kom til Fynske Medier som ny adm. direktør i slutningen af sidste år.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu