Børsen skruer op for mediestoffet

Mediestoffet er tilbage i en særskilt sektion efter nogle år bagest i avisen. Omlægning af stoffet og nye 2.sektioner skal skabe mere "jævn" avis ugen igennem.

Børsen har rykket rundt på stoffet for at skabe mere fokus på daglige 2. sektioner. Nogle stofområder er blevet rykket ud i den daglige 2. sektion. Blandt andet er Mediestoffet tilbage i en særskilt sektion 'Mediemarked' efter i nogle år at have været nedprioriteret til siderne bagest i onsdagsavisen.

”Både sektionen Digital, som vi bragte i går, Mediemarked og Biler (sektion, som Børsen bringer fredag, red.) er områder, hvor der sker mange ting lige nu. IT og digital udvikling er noget, alle taler om, og på medieområdet er der jo en medierevolution i gang, som påvirker alt og alle. Det er vigtigt for os at være stærke på det felt,” siger Anders Krab-Johansen, Børsens adm. direktør og chefredaktør.

Han fortæller, at det primært er redaktionelle hensyn, der har givet Mediemarked mere plads at boltre sig på. Linjen bliver lige dele annonce- og marketingsstof og klassiske medievirksomheder – fællesnævneren bliver det kommercielle perspektiv.

Chefredaktøren siger, at ønsket har været at skabe en mere jævn avis med 2. sektioner, der på hverdage fokuserer på de stofområder, som læserne har brug for på arbejde. 

”Vi har råd og mulighed for at udvikle vores produkt, der har været noget ujævnt fordelt over ugen. Vi har undersøgt, hvordan vi kunne lave en to-sektioners-avis hver dag. Det er tankegangen,” siger han.

Lanceret sammen med spareøvelse
Planerne om de nye sektioner blev dog lanceret som en del af en spare- eller effektiviseringsøvelse, som den Bonnier-ejede avis var gennem midt i juni.

Avisen sakkede bagud på annonceindtægter, og det betød ansættelsesstop resten af året og en omlægning af avisen, hvor nogle stofområder blev nedprioriteret, mens andre skulle løftes ud i 2.sektioner. Blandt andet bil-, it- og altså mediestoffet blev opprioriteret på bekostning af kultur- og sundhedsstoffet, der nu er henvist til 14-dags-tillægget Pleasure og weekend-avisen.

Målet med de nye 2. sektioner var blandt andet at skabe nye og bedre annonceplatform, sagde Anders Krab-Johansen til MediaWatch i juni.

Forsigtige annonce-forventninger 
Indtil videre er forventningerne til annonceomsætningen i de nye tillæg dog forsigtige.

”Vi forventer lidt, men ingen revolution på annoncefronten. Annoncemarkedet er generelt meget kedeligt for tiden, men i de nye sektioner, har vi fået nogle platforme, der er interessante for vores kunder,” siger han.

Første udgave af Mediemarked-sektionen er heller ikke tynget af reklamer. På i alt 12 sider, er der en enkelt helside og tre rubrikker på for- og bagside.

Børsen er med de nylancerede sektioner, der er kommet på gaden denne uge, færdig med ombygninger. For en stund i al fald. Anders Krab-Johansen fortæller, at de allerede er i gang med at planlægge mulige nye tiltag. 

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også