Jyllands-Posten får to nye chefredaktører

Pierre Collignon og Steen Rosenbak bliver medlemmer af chefredaktionen for Morgenavisen Jyllands-Posten. Henrik Thomsen bliver London-korrespondent.
Thomas Bo Christensen

Jyllands-Posten skifter ud i toppen af ledelsen. JP/Politikens Hus har i dag udnævnt Pierre Collignon og Steen Rosenbak til nye medlemmer af chefredaktionen for Morgenavisen Jyllands-Posten. 

Udnævnelsen sker i forlængelse af, at Henrik Thomsen har meddelt, at han ønsker at træde tilbage som chefredaktør for i stedet at tiltræde som Jyllands-Postens nye korrespondent i London i starten af det nye år.

Pierre Collignon, der er 40 år, har været på Jyllands-Posten, siden han blev uddannet som journalist i 1997 – siden 2008 som nyhedschef.

Steen Rosenbak, der er 44 år, kom til Jyllands-Posten i 1997 som erhvervsreporter og har siden 2008 været redaktionschef.

Seriøsitet og tyngde
Administrerende direktør Lars Munch siger i den udsendte pressemeddelelse:

”Dagens udnævnelse understreger, at Jyllands-Posten satser entydigt på den journalistiske udvikling. Pierre Collignon og Steen Rosenbak er fagligt i en klasse for sig hvad seriøsitet og tyngde angår. De har begge, hvad der skal til for at lede og udvikle en moderne medievirksomhed. Jyllands-Posten har sikret sig et særdeles stærkt afsæt for en både trykt og digital fremtid.”

Ansvarshavende chefredaktør Jørn Mikkelsen glæder sig over at byde de to nye chefredaktører velkommen:

”Pierre Collignon og Steen Rosenbak er indbegrebet af den journalistiske kvalitet, som er Jyllands-Postens særkende. Udnævnelsen styrker avisen i den skarpe nyhedsformidling og i videreudviklingen af Jyllands-Posten på alle medier og stofområder. Den samtidige udvidelse af chefredaktionen markerer, at erhvervsområdet er et af Jyllands-Postens store indsatsområder.”

Digitale udfordringer
De to nye chefredaktører siger til Epn.dk, at de betragter det som deres vigtigste journalistiske opgave at ”få Jyllands-Posten ind i den betalte digitale fremtid” og lover, at læserne vil kunne mærke deres udnævnelse.

"Jyllands-Posten skal levere mere værdifuld og stærkere journalistik. Kvaliteten skal øges både på print og digitalt. På det digitale felt vil vi gå fra en situation, hvor vi i dag kun tilbyder en del af vores journalistik gratis på nettet til en ny model, hvor folk vil få et digitalt abonnementsunivers med adgang til alt vores journalistiske guld. Der kommer også helt nyt indhold, som i dag hverken findes på papir eller på nettet. Det skulle gerne give flere grunde til at holde Jyllands-Posten," siger Pierre Collignon.

"Én af de ting, vi vil gøre, er at udvikle nye journalistiske formater, så vi kan få vores journalistik ud i de rigtige indpakninger på de platforme, vi nu er til stede på. Vi skal blive bedre til at iscenesætte store begivenheder, og vi skal gå dybere ned i de enkelte sager, vi beskæftiger os med. Og vi vil gerne blive bedre til at fortælle historierne mere kreativt, end vi har haft for vane," siger Steen Rosenbak.

De to nye chefredaktører indtræder i chefredaktionen per dags dato.

- TBC
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også