Digitale medier overhaler aviserne

Strømmen af annoncer til digitale medier bare vokser og vokser, og digitale medier vil i år på globalt plan overhale avisernes annonceindtægter, spår Carat.
Per Fanefjord Laursen

Det globale annonceforbrug på digitale medier overhaler i år de annonceinvesteringer, der bliver brugt på aviser, forudser Carat.

Det skriver det britiske marketingmedie The Drum ifølge Markedsføring.

Det er et år tidligere, end mediabureauet tidligere har spået. Udmeldingen stammer fra Carats seneste globale analyse.

CEO for Aegis Media, Jerry Buhlmann, peger på to trends: For det første vokser digitale medier fortsat lynhurtig og har nu overhalet aviser. For det andet er strømmen til de digitale medier ikke ser ud til at tage af, men derimod vokser i takt med at adgangen til og efterspørgslen efter mere online-indhold vokser.

I Danmark omsatte dagblade og ugeaviser i 2011 for 5,9 mia. kr.  - mod 4,0 mia. kr. til digitale medier ifølge Dansk Oplagskontrol.

50 pct. i 2020
Den digitale annoncering vil en dag runde 50 procent af hele mediemarkedets omsætning i Danmark, ikke kun aviser, sagde direktør Martin Rasmussen, Mindshare til MediaWatch.

“Hvis vi fremskriver udviklingen lineært, så vil online nå 50 procent i 2016. Men jeg forudser en aftagende digital vækst, og fremskriver jeg den, vil det først være omkring 2020-22,” siger Martin Rasmussen, der tvivler på at det overhovedet giver mening at betegne digitale medier som ‘online’ og adskille begreberne ‘online’ og ‘gamle medier’ i 2020.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også