Schibsted-besparelser rammer printaviser hårdt

De kommende massive besparelser i den norske mediegigant Schibsted på en halv mia. norske kroner er især målrettet abonnementsaviserne.

Schibsteds tabloidflagskib VG og Vg.no samt koncernens mange online tjenester er mere eller mindre fredet, når Schibsted i løbet af de kommende to år vil sænke omkostningerne med 500 mio. nkk, skriver Berlingske Business.

Hovedparten af nedskæringerne vil ramme Schibsteds abonnementsaviser, især morgenavisen Aftenposten, der skal stå for mere end en tredjedel af besparelserne. Det betyder, at 100-150 stillinger forsvinder - heraf 70 ud af 230 redaktionelle stillinger ifølge det norske journalistforbunds hjemmeside, Journalisten.no, Schibsted selv vil dog ikke sætte tal på endnu.

Schibsteds tre store regionale aviser skal tilsammen spare godt 200 mio. og nedlægge 200 stillinger og endelig skal svenske Svenska Dagbladet spare 50 mio. svenske kroner. Resten skal findes i Schibsteds spanske gratisaviser

"Målet er nu at fortsætte den digitale transformation i mediehusene for at sikre, at vores positioner bliver lige så stærke digitalt som dem, vi her inden for de traditionelle medier. Stærke redaktionelle produkter vil være fundamentet for en sund og lønsom virksomhed også i den digitale fremtid."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også