Bonnier: Ingen kommentarer til Berlingske-salg

Børsens ejer, Bonnier, det ses som en af de mest potentielle købere af Berlingske Media, vil hverken be- eller afkræfte, hvorvidt et opkøb kunne være interessant.

Men JP/Politikens Hus åbent har meldt ud, at man undersøger mulighederne for og i et opkøb af Berlingske Media - og flere regionale medier har luftet interesse i et købe dele af koncernen - så holder den anden "storfavorit", Bonnier Business Press, der i forvejen ejer Børsen, kortene helt tæt til kroppen.

"Vi har en politik om ikke at kommentere denne type emner, uanset om det er relevant eller ej," skriver Bonnier Business Press' CEO Anders Eriksson i en mail til MediaWatch, der i flere omgange har forsøgt at spørge ind til sagen. 

En investering i Berlingske Media kunne sagtens være relevant for Bonnier Business Press, mener flere analytikere og kommentatorer. Flere har peget på den svenske mediekoncern som en af to - måske tre -  sandsynlige købere.

Med Berlingske Media - og dermed dagbladet Berlingske i porteføljen - ville Bonnier Business Press sætte sig tungt på erhvervs-dækningen i Københavnsområdet. Og føje endnu en erhvervsredaktion til porteføljen af aviser, der foruden Børsen tæller 'Dagens Industri' i Sverige, fem erhvervsaviser i Østeuropa og en række magasiner. 

Børsens chefredaktør og adm. direktør, Anders Krab-Johansen har tidligere afværget spørgsmål om emnet med forklaringen, at det var han for tæt på processen til at kunne kommentere.

A-pressen også et bud
Mediejournalist Lasse Jensen har -  foruden JP/Politikens Hus og Bonnier - også peget på norske A-presssen som en stor international koncern, der kunne have interesse i Berlingske Media. Ifølge en række analytikere, som det norske mediesite Kampanje.com har spurgt, er sandsynligheden for, at Berlingske Media igen kommer på norske hænder (mediehuset var ejet af norske Orkla, før Mecom Group overtog) dog ikke stor.

A-pressen købte i december sidste år Mecom Groups norske aktiviteter Edda Media. Den sag var først omkring de norske konkurrencemyndigheder, der var bekymrede for at A-pressen ville få for dominerende en position i dele af det norske mediebillede. Salget blev dog godkendt i juni i år.

De to øvrige nordiske mediegiganter danske Egmont og finske Sanoma, har heller ikke ønsket at kommentere direkte, hvorvidt de kunne være interesseret i at overtage aktiviteterne i Berlingske Media, men Egmont har pointeret, at aviser ikke er en del af koncernens forretning i forvejen og derfor ikke ligger lige til højrebenet.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også