Dagblade: Her er vækst og fald i juli-indrykninger

Et dagblad havde næste 50 pct. flere annonceindrykninger end sidste år, mens andre titler dykkede tilsvarende i højsommermåneden.

Annonceindrykningerne i højsommeren fordelte sig en hel del anderledes i år end sidste år. I hvert fald viser annonceindexet fra Gallup for juli (uge28-31), at der var store udsving i antallet af annoncer på siderne i de enkelte titler sammenlignet med juli sidste år. Selvom tallene også er en indikator for omsætningen skal det understreges, at annonceindekset alene siger noget om annoncevolumen i aviserne - ikke hvor mange penge, annoncerne har skæppet i kassen hos dagbladene.

Den store annoncehøster i juli var Børsen, der havde næsten 50 procent flere annoncer på siderne i forhold til sidste år - og enten har haft en særdeles god sommer i år eller en rigtig skidt juli sidste år. Ifølge Allan Hansen, annoncedirektør ligger forklaringen et sted midt imellem.

"Billedet passer meget godt. Vi er gået frem volumenmæssigt i juli,  ikke fordi vi har gjort en storstilet målrettet indsats, men vi har aktivt sørget for at lukke de attraktive annonceplaceringer på side tre og fem og de øvrige, der skal til for at få et godt forløb i en avis," siger annoncedirektør Allan Hansen, Børsen.

"Vi bliver formentlig ikke ramt så meget som andre dagblade i juli, fordi vi ikke har mange annoncører inden for fast consumer goods, rejser, underholdning, som andre aviser. Vi lever af de annoncører, vi i forvejen har," siger Allan Hansen, der pointerer, at billedet ser meget anderledes ud omsætningsmæssigt og ikke udviser samme stejle vækstkurve som annoncevolumen. Den annoncespækkede juli ændrer da heller ikke det store for Børsen.

"Juli er en meget lille måned for os og står måske for fem procent i det samlede billede," siger Allan Hansen, der generelt forventer, at 2. halvår bliver en smule bedre end 1. halvår.

"Der er lidt mere optimisme at spore," siger han.

Også Kristeligt Dagblad vandt annoncemillimeter i juli - men ellers står den på stor tilbagegang for mange titler, ikke mindst Information, der dropper næsten 50 pct. Ekstra Bladet er også gået markant ned  med næsten 30 pct. 

I forbindelse med sin afgang fra Berlingske Media i sidste uge kaldte tidligere annoncedirektør Søren Hyldgaard juli for en katastrofe salgsmæssigt - kigger man på volumenindekset er det især BT og Aarhus Stiftstidende, der har trukket ned i Berlingske Media, mens hovedtitlen Berlingske ligger lidt bedre end sidste år.

Også gratisaviserne har store drop i annoncevolumen, men her spiller det formentlig ind, at 24timer og Metroxpress ikke udkommer det meste af juli. Adm. direktør Søren Riis har dog ikke lagt skjul på, at de otte udgivelsesdage, der var i juli ikke var noget at råbe hurra for i salgsafdelingen.  

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også