MediaWatch

Dagbladet Arbejderen i offensiven

Arbejderen relancerer og øger sidetallet 33 pct., selv om Dyremose-udvalget anbefalede at droppe mediestøtten til avisen ved de kommende forhandlinger.

Danmarks eneste partiejede dagblad, Arbejderen, vil have flere læsere og lancerer en omfattende relancering.

Kommunistisk Partis avis fylder 30 år 1. september og opgraderer i den anledning fra 12 til 16 sider, introducerer en daglig 2. sektion og skifter journalistisk fokus fra nyheder til længere, perspektiverende formater.

Desuden vil den både på print og online ændre udtryk til et mere tabloidt format med blandt andet større billeder og større skrifttyper.

I øjeblikket har 'Arbejderen', ifølge avisen selv, et dagligt oplag på 2.500, mens 3.000 brugere dagligt klikker ind på Arbejderen.dk. Relanceringen skulle gerne få de tal til at stige, siger avisens chefredaktør, Birthe Sørensen, der dog ikke vil sætte tal på præcist hvor meget.

"Gennem årene har mange tusinde væres inde at læse Arbejderen.dk. Og mange har været avis-abonnenter i kortere eller længere perioder. Vi tager det som udtryk for en kritik af kvaliteten af avisen. Vi har gennem årene bestræbet os på at højne kvaliteten. Og en større avis betyder, at vi kan tilbyde flere stofområder og læserne kan vælge til og fra i mere stof," hun.

Også den politiske situation, hvor blandt andet Enhedslisten oplever vælgertilstrømning, tyder på, at der er en læserkreds til synspunkter, Arbejderens repræsenterer, vurderer chefredaktøren.

Satser på at beholde mediestøtten
Relanceringen, der ifølge Birthe Sørensen har kostet "en stor del af Arbejderens sparsomme ressourcer", kommer godt et år efter, det såkaldte Dyremose-udvalg anbefalede at stoppe mediestøtten til partieejede medier.

Det vil være et økonomisk slag i ansigtet på Arbejderen, der i øjeblikket får 1,7 mio. kr. årligt i portostøtte. Men det sker ikke, forventer Arbejderens chefredaktør.

"Vi satser på, at vi ikke mister mediestøtten. Vi tror på, at regeringen tænker sig om, for der er afgivet mange kritiske høringssvar om ejerskabskriteriet. Bliver det en realitet, så vil vi selvfølgelig disponere efter det - og vi kan jo blive tvunget til at skifte til et nyt ejerskab," siger Birthe Sørensen.

Hvervekampagne på vej
I kølvandet på relanceringen, søsætter avisen en kampagne for at skaffe flere læsere. Avisen vil udnytte sin læserskare til at hverve flere læsere, der tilbydes gratis tre-ugers-abonnementer.

"Vi er jo ikke 100 pct. overbeviste om, at det virker. Men nu afprøver vi det. Vores meget aktive læserskare er det vigtigste værktøj, vi har," siger Birthe Sørensen, der også håber, at det øgede fokus og den større avis kan skabe en positiv spiral og gøre det lettere at rekruttere frivillige kræfter til redaktionen.

To nye sektioner
Relanceringen rokker tilsyneladende ikke indholdsmæssigt ved Arbejderens redaktionelle fokus på blandt andet den faglige kamp, kapitalismen og velfærdssamfundet.

Der oprettes i forbindelse med relanceringen en ny Arbejde & Kapital-redaktion og to nye sektioner "Teori & Praksis" om teoriudvikling og aktionsformer på venstrefløjen og "Avanti" om unges levevilkår og politiske kampe.

Den nye version - online og på print - lanceres den 1. september.

- JHT




Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere