Skaaning efter spareplan: Vi skal stadig investere i print

På lørdag er der premiere på BT's seneste tiltag i kampen om at fasholde læsere, magasinet BT Weekend. Lige som Ekstra Bladets lørdagsmagasin 'Ekstra' skal magasinet få først og fremmest flere kvinder til at købe avisen lørdag og bremse oplagsfaldet. Chefredaktør Olav Skaaning Andersen, BT, afviser dog, at magasinet derudover kommer til at ligne 'Ekstra' - BT Weekend bliver mindre maskulint, forklarer han her.

På lørdag er der premiere på BT's seneste tiltag i kampen om at fasholde læsere, magasinet BT Weekend. Lige som Ekstra Bladets lørdagsmagasin 'Ekstra' skal magasinet få først og fremmest flere kvinder til at købe avisen lørdag og bremse oplagsfaldet. Chefredaktør Olav Skaaning Andersen, BT, afviser dog, at magasinet derudover kommer til at ligne 'Ekstra' - BT Weekend bliver mindre maskulint, forklarer han her.

Hvad er baggrunden for lanceringen?

"Det er en fortsættelse af vores brandstrategi, som også betyder, at vi har indført nyhedsgaranti og sat antallet af daglige sportssider op. En del af den strategi handler om at give læserne et særligt tilbud i weekenden, som først og fremmest appellerer til vores kvindelige læsere, men også til de mandlige."

Ekstra Bladet lancerede for halvandet år siden 'Ekstra' om lørdagen for at tiltrække flere kvindelige læsere og livsstilsannoncører - er det deres erfaringer I har kigget på?

"Nej, det er så vidt jeg vurderer ikke helt det samme, vi går efter. Vores magasin får et mindre maskulint fokus end Ekstra Bladets, vi går mere efter et renere kvindeligt segment."

BT har tidligere haft redaktionelle weekendtilbud målrettet kvinder, Kun for Kvinder og BT 2, hvad skal gøre, at 'BT Weekend' lykkes?

"Nu var jeg her ikke, da BT stadig havde Kun for kvinder, men det er mit indtryk, at BT Weekend vil henvende sig bredere til kvinder. Vi har et stort kvindeligt publikum i forvejen, og derfor tror jeg også på, at det betaler sig at give dem et ekstra tilbud i weekenden. Og det er som sagt et led i den store brandstrategi, vi har lagt for avisen før sommerferien."

I forbindelse med den sparerunde, Berlingske Media varslede i går, sagde adm. direktør Lisbeth Knudsen, at det bl.a. var nødvendigt, fordi bevægelsen fra print til digitale platforme gik hurtigere end forventet. Hvorfor så investere i print?

"Fordi print stadig er en væsentlig del af BT. Samtidig med at vi øger trafikken på mobil, satser vi også stadig på print, så vi går på to ben."

Sparerunden er også begrundet i et dårligt salg i sommermånederne, hvordan er det gået på BT?

"Vi har mærket den samme udvikling om resten af markedet, og vi er også ramt på oplag, men der er samtidig også områder, hvor det er gået udmærket. Vi har haft en rigtig god sommer på sporten.dk, på vores mobil-sites og f.eks vores Tour de France-app."

Hvad er jeres forventning til magasinet i forhold til at bremse oplagsfaldet?

"Forventningen er, at vi hele tiden investerer i at gøre vores produkt bedre. Jeg vil ikke sætte konkrete tal på forventningerne, men det er klart, at når vi styrker vores produkt og tilbud til læserne, så har jeg også en forventning om, at det vil styrke vores printdel."

Hvad mener du om timingen - er det et godt tidspunkt at annoncere en ny stor investering i kølvandet på en stor spareplan?

"Vi arbejder jo konstant på at udvikle BT og optimere vores journalistik. Det går ikke i stå, selv om vi desværre må igennem en spareplan lige nu."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også